Enkla frågor

Kommunens revisorer har gett revisionsföretaget PwC i uppdrag att granska det kommunala engagemanget i samband med mångmiljonsatsningen i Boda. Resultatet blev en svidande kritik för hur kommunens förfarande i Bodasatsningen gått till. Man har från kommunledningens håll haft gasen i botten och kört för alldeles för fort och nu tyvärr hamnat i diket med denna satsning som från början var nödvändig och viktig. Därför är det så viktigt att man sköter sådana här satsningar på ett ansvarsfullt och ödmjukt sätt. Tyvärr har dessa två så viktiga egenskaper saknats i processen det senaste året. En annan viktig process som saknats eller inte hunnits med är förankringen bland kommuninvånarna. Det är nog så viktigt att ha så många som möjligt med sig i en sådan här satsning som Boda Glasbruk är.

Revisionsrapporten pekar på en rad allvarliga brister i processen som t ex. bristande kalkyler, bristande offentligt upphandlande och oklara jävsituationer. Denna revisionskritik tycker jag är mycket allvarligt och ska tas med största respekt.

Mina frågor till kommunstyrelsens ordförande Ann-Marie Fagerström (s) är hur kommunenledningen förhåller sig till revisionens kritik. Tar man till sig kritiken eller sopas den under mattan, vilken tyngd anser Ann-Marie Fagerström att revisionsrapporten har och vilka lärdomar har man tagit till sig?

Nicke Grozdanovski, Fullmäktigeledamot för Vänsterpartiet.

11 november 2011

oktober 2017