Värna schyssta villkor på arbetsmarknaden

Lågprisflygbolaget Ryanair öppnar en ny linje mellan Kalmar och Barcelona. Men Ryanair är inte vilket flygbolag som helst, utan har gjort sig känt för sin usla personalpolitik och vägran att teckna kollektivavtal. Enligt koncernchefen Michael O’Leary är fackföreningar inget för Ryanair. Inom bolaget finns inga fackliga organisationer, och Ryanairanställda vittnar om hur de försök som gjorts att organisera sig har slagits ned.

Samtidigt hörs alltfler vittnesmål om hur bolaget utnyttjar sina anställda. Det innebär att Ryanair inte är något för oss som Vänsterpartister. Vi kan dessvärre bara beklaga att Vänsterpartiet ensamt stod upp för schyssta villkor på arbetsmarknaden. Vi beklagar också att de etiska villkor som Kalmar kommun har satt upp sattes på undantag när det väl gällde.

Personalpolitiken i bolaget är omvittnat stenhård, och både piloter och kabinanställda har usla arbetsvillkor. Hårt slit till svältlön och de anställda tycker att deras otrygghet betalar de låga biljettpriserna. Ryanair-piloter har till och med varnat resenärer för att säkerheten inte kan garanteras på grund av de tuffa arbetsvillkoren.

Flera fackförbund bojkottar Ryanair och vi uppmanar alla som tycker att rimliga arbetsvillkor och fackliga rättigheter är något att sträva efter att göra detsamma. Vi är inga höginkomsttagare, men för oss som Vänsterpartister är det en självklarhet att värna schyssta villkor på den svenska arbetsmarknaden!

Pia Eriksson, industriarbetare
Leila ben Larbi, omsorgsassisten