Emmabodas kommunchef får gå

I morse fick vi läsa nyheten om att Cleas Lewander, kommunchefen i Emmaboda slutar vid årsskiftet. Eller rättare sagt fick han 15 månadslöner för att sluta av kommunstyrelsen, en sammanlagd summa på drygt 800 000 kr. Det är en enad styrelse som kommit fram till detta och anledningen enligt dem är olika uppfattningar om hur kommunen ska ledas och styras framöver. Den politiska ledningen vill fokusera mer på framtids- och utvecklingsfrågor och där har det visat sig att det tydligen funnits olika uppfattningar om hur man bör gå framåt. Mer än så står det inte i pressmedelandet som kommunalrådet Ann-Marie Fagerström (s) och oppositionsledaren Sten Olof Johansson (m) uttalar sig i. Inte heller vill Cleas Lewander säga något ytterligare

Naturligtvis väcker detta hastiga avgång en mängd frågor som man gärna vill ha svar på. På vilket sätt var man oense och var vad skiljelinjelinjerna som gjorde att man mer eller mindre sparkade kommunchefen. Skulle vara intressant få ta del av de diskussioner som funnits. Eller finns det andra orsaker till avgången?

Att lägga på locket gör att man bara spär på de rykten som nu börjar florera och dessa rykten gör saken inte bättre utan tvärtom skadar kommunen ännu mer. Naturligtvis om det är av personliga orsaker så förstår jag att man inte vill säga mer. Men handlar det som pressmedelandet säger om den framtida inriktningen så är det klädsamt att man lägger alla  korten på bordet. Vi och kommuninvånarna har rätt att veta  mer detaljerat om så är fallet.  Vi står inför stora framtidsfrågor med en ny översiktsplan under arbete och självfallet ska den kommunala ledningen och kommunchef sitta i samma båt och ro åt samma håll.  Färdriktningen bestämmer den politiska sfären som är ytterst ansvariga men det skadar inte att man trots det kör med öppna kort. Detta är något som alla tjänar på.

november 2012
« Okt   Dec »