Vänsterpartiet fördömer attacken mot Ship to Gaza

Israelisk militär bordade på lördagen fartyget Estelle på internationellt vatten och hindrade därmed segelskutan från att nå Gaza med sin last. Ännu en gång har man från israeliskt håll avvisat dialog och angripit ett fredligt solidaritetsinitiativ.

– Det är djupt beklagligt att Israel stoppade Estelle. Fartyget var lastat med sådant som saknas i Gaza, som rullstolar, barnmorskeverktyg och fotbollar. Den blockad som Israel utsätter Gaza för strider mot internationell rätt och innebär att ett helt folk straffas. Det måste fördömas, säger Lars Holmberg, distriktsordförande för Vänsterpartiet i Kalmar län.

Målet med Ship to Gazas resa var att med fredliga medel bryta Gazas belägring. Blockaden förnekar Gazas invånare deras grundläggande mänskliga rättigheter och omöjliggör möjligheten till ett värdigt liv för generationer av palestinier.

– Även om Estelle inte nådde sitt mål den här gången är jag övertygad om att blockaden kommer att brytas. Att ockupationen av och blockaden mot palestinska områden upphör är en förutsättning för en varaktig lösning på konflikten, där såväl Palestina som Israel kan existera som självständiga stater. Nyheten om bordningen av Estelle gör mig bekymrad och bedrövad, sägerLars Holmberg.

– På kort sikt har den israeliska militären kunna hindra solidariteten med Gaza. Men Ship to Gaza har ändå uppnått mycket genom sitt arbete för rättvisa för palestinierna och för att blockadens orimliga effekter för Gazaborna har uppmärksammats, menarLars Holmberg.

Under måndagen kommer Vänsterpartiet att begära en aktuell debatt i riksdagen med anledning av attacken.

oktober 2012
« Sep   Nov »