Måleriet kommer att försvinna från Åfors

I dag kom det dystra beskedet att även måleriet kommer att försvinna från Åfors. Det är inte ens en månad sen hyttan släcktes i Åfors, däremot skulle måleriet vara kvar plus shoppen. Jag trodde själv tyvärr att måleriets framtid inte skulle vara i så många år, men att det redan nu när röken från det förra varslet knappt har lagt sig kommer ytterligare ett varsel som berör denna industri är chockartad. Antalet anställda kommer att minskas med cirka ytterligare 130 personer. Ännu en spik har nu slagits in i glasrikets kista.

En del har sagt, helt riktigt, att det finns verksamhet i Åfors även när hyttan släckts men nu har man även slagit bort benen på de sista optimisterna

Även Orrefors med elva anställda kommer läggas ner. Tidpunkten är ännu inte fastlagt utan nu börjar ännu en bitter förhandling med de fackliga representanterna

Ännu en gång offras arbetare på kapitalets altare. Det känns otroligt tungt denna dag att Orrefors och Åfors läggs ner. Varumärke är viktigare än arbetare av kött och blod för de kapitalister som styr New wave group

Nicke Grozdanovski (V) kommunfullmäktigeledamot