Vänsterpartiet presenter en modell för välfärd utan kommersiella intressen

I går presentarde Vänsterpartiet en modell för en välfärd fri från kommersiella intressen. Förslagen gäller skattefinansierad skola, förskola, äldreomsorg och vård.

Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt och Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson, kommenterar:

– Vi vill lagstifta om att skattepengar för välfärden inte går till vinstdrivna företag. Förslaget innebär att de bolag som bara är ute efter vinst får tjäna sina pengar någon annanstans, samtidigt som vi kan ha flera olika slags utförare att välja på. I välfärden ska vi inte bemötas utifrån hur lönsamma vi anses vara, säger Jonas Sjöstedt.

– Genom att ta bort de kommersiella intressena skapas ett fokus på välfärdens kvalitet och jämlikhet. Det är det som ska styra välfärden, inte vad som ger mest vinst till ägarna. Dagens vinstdrift innebär att välfärden varje år läcker pengar motsvarande 20 000 jobb. Det är resurser som bättre behövs i välfärden, fortsätter Jonas Sjöstedt.

– Demokratiska beslut och noggranna bedömningar av behoven blir en förutsättning för att ge skattepengar till nya, icke vinstdrivna välfärdsverksamheter. Så skapar vi en jämlik välfärd och värnar skattemedlen, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson.

Modellen i korthet:

1. Lagstiftning om att skattepengar inte ska gå till vinstsyftande eller vinstutdelande aktörer inom vård, skola, förskola och äldreomsorg. Överskott ska stanna i verksamheten och sparas eller återinvesteras. Varken vinstutdelning eller dolda vinstuttag ska vara tillåtet, till exempel via intern prissättning, lån inom koncern eller liknande.

2. Befintliga företag som vill vara med och utveckla välfärden kan välja att omvandlas till exempelvis aktiebolag med vinstutdelningsbegränsning. Det är en bolagsform som finns idag och som effektivt får bort vinstintresset från välfärden.

3. Beslut från kommunen, landstinget eller staten ska vara en förutsättning när skattemedel tilldelas välfärdsverksamheter. LOV samt berörda avsnitt i skollagen och hälso- och sjukvårdslagen upphävs. Detta eftersom de idag ger icke-offentliga aktörer rätt att själva bestämma var och när de startar vissa skattefinansierade välfärdsverksamheter.
4. Förslagen gäller skattefinansierad skola, förskola, äldreomsorg och vård. Om någon vill starta verksamheter som finansieras privat står det dem fritt att göra så.

En kommentar till Vänsterpartiet presenter en modell för välfärd utan kommersiella intressen

• Det är befängt att i samband med detta tala om ”jämlikhet”. Alla skattefinansierade verksamheter blir tilldelade en viss summa pengar. För denna summa ska bästa möjliga service erbjudas. Om detta bäst sker genom att staten, kommunen eller riskkapitalister driver verksamheten är inte en ideologisk fråga utan enbart en fråga om effektivitet. En riskkapitalist kräver en viss avkastning för driva verksamheten, det stämmer. Man måste dock väga detta mot att dennes kompetens i regel är högre än de icke-vinstdrivande aktörernas dito. Som objektiv realist är jag för den typ av styrning som fungerar bäst.

Att påstå att ”vinsten som riskkapitalisten placerar i ett skatteparadis istället kunde ha använts till att öka välfärden” tyder på okunnighet. Om kapitalisten inte hade fått sin vinst hade han inte drivit verksamheten. Om han inte hade drivit verksamheten hade någon mindre kompetent gjort så varpå den totala välfärden (enligt bedömningen som uppenbarligen gjordes innan upphandlingen) blivit sämre. Det enda sättet att få de mest kompetenta individerna att arbeta utan vinstkrav är att tvinga dem, dvs. införa slaveri, och även om så sker kommer de inte att arbeta lika hårt och bra som om de får skörda frukterna av sitt arbete.

För att sammanfatta: hur stor del av ekonomin som ska vara privat kontra statlig är en ideologisk fråga, hur den del av ekonomin som är statlig bäst ska drivas är INTE är ideologisk fråga.

juli 2012
« Jun   Aug »