Våra krav för att ställa upp i debatten

MOT RASISM OCH INTOLERANS

På vårt senaste styrelsemöte så bestämde vi vilka krav som vi har när det gäller vår medverkan till debatten med Svenskarnas parti. Vi är måna om att debatten ska föras i god ordning och att säkerheten ska vara 100%. Därför kommer vi att kräva att debatten förs utan publik med två debattörer från vardera sida och sen en moderator som ska vara opolitisk och godkänd av båda.  Naturligtvis ska media vara där och rapportera från debatten.

Vi beklagar att vi måste kräva en debatt utan publik. Öppenhet och delaktighet är något som vi annars värnar om men vi har känt oss obehagligt bemötta i olika former sen den här debatten blev aktuellt. Vi vill inte medverka till att några personer vara sig oss eller andra ska känna sig hotade bara för att man ägnar sig åt antirasistisk politik. Vi har blivit anklagade för både det ena och det andra för att vi står upp för medmänskliga värderingar, för att vi är demokrater, för att vi värnar om allas likas värde.  En debatt utan publik är den form vi i detta fall tycker är den lämpligaste för att båda parter ska kunna debattera så lugnt och sansad som möjligt.

För övrigt hänvisar vi till det som tidigare varit känt att detta är inget samarrangemang mellan partierna. Lokal, ev. omkostnader och annat runt om debatten får (Svp) stå för.  Vi har inga krav på det men tar ställning till det när vi får ta del av dem olika förslagen.

juni 2012
« Maj   Jul »