Tåget ska vara huvudspåret – Kalmar län behöver en rejäl satsning på tågtrafik

Vänsterpartiet vill tydliggöra hur människors vardag påverkas av att det satsas för lite resurser på kollektivtrafik i allmänhet och tågtrafik i synnerhet. Med vänsterpartiets förslag så skulle människors vardag förbättras avsevärt.

Tågresenärerna drabbas ofta av förseningar, dels pga bristande underhåll av järnvägen, dels för att spåren inte är tillräckligt många och utbyggda. Människors vardag blir med förseningar fyllda av stress och frustration.

Vänsterpartiet driver på nationell nivå att staten ska avsätta en miljard varje år för att rusta upp de under- och lågtrafikerade banorna. Vi behöver ett ekologiskt hållbart transportsystem. Att i det läget göra sig med järnvägskapacitet är fel väg att gå. Det är att inte ta samhällsekonomiska hänsyn!

Vänsterpartiet vill på allvar minska förseningar för gods och människor genom att kraftigt öka kapaciteten på järnvägen. Vårt första delmål är att minska tågförseningarna med 50 procent och öka godskapaciteten med 50 procent. Vänsterpartiet föreslår att järnvägen återregleras och att samhället tar ett helhetsansvar för järnvägssystemet.

För att få fungerande hållbara järnvägstransporter behövs det både mer resurser och ett mer sammanhållet järnvägssystem. Vänsterpartiet vill såväl kraftigt höja banunderhållet, rusta upp de lågtrafikerade banorna som öka investeringarna i nya järnvägar En viktig förutsättning för att gynna investeringar är att budgetlagen medger lånefinansiering och att det införs en statlig investeringsbudget som möjliggör avskrivningar över investeringens livslängd.

I Kalmar län behövs en medveten och kraftfull satsning på tågtrafik – i alla vädersträck! Stångådalsbanan, Bergabanan och Tjustbanan i norr behöver rustas upp och få en utvecklad vagnpark. Pendlingsmöjligheterna i söder till Karlskrona och vidare mot övriga Blekinge och Skåne behöver förbättras. Västerut behöver kommunikationerna mot Jönköping, Växjö och Alvesta bedrivas av en ansvarsfull huvudman i god samverkan med Kronobergs län. Tillsammans med en väl utbyggd matartrafik med buss bland annat till Öland i öster skapas ett nät av kollektivtrafik som kommer hela länet och dess medborgare till godo. Utformningen av biljettsystem och tariffer ska uppmuntra ett ökat utnyttjande av kollektivtrafiken.

Stig på tåget nu – vi har inte råd att bli lämnade kvar på perrongen!

Uttalande antaget på Vänsterpartiet i Kalmar läns årskonferens den 10 mars i Högsby

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Emmaboda inte till salu
Emmaboda inte till salu
Facebook Likes
en välfärd att lita på
en välfärd att lita på
vänsterpartiet
vänsterpartiet
För en välfärd utan vinstintresse
För en välfärd utan vinstintresse
1 maj märke 2014
1 maj märke 2014
Demokratipriset 2014
Demokratipriset 2014
Välfärd för alla
Välfärd för alla
Kalendarium
mars 2012
M T O T F L S
« Okt   Apr »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
bli_medlem
bli_medlem

Ge oss tummen upp och bli vår vän på Facebook
Genom att gilla oss på Facebook får du alltid information om vad som händer och de aktuella frågor som vi driver.