Utmanarätten är ännu ett sätt att urholka den generella välfärden

Utmanarrätt på kommunal verksamhet var den stora frågan under gårdagskvällens kommunfullmäktige som hölls i Åfors Folkets hus. Bakgrunden var en motion inlämnad av moderaterna Sten Olof Johansson och Emma Åhlander Hansson. Kommunstyrelsen föreslog fullmäktige att avslå motionen. Utmanarrätten innebär att den som vill överta driften av en kommunal verksamhet kan utmana kommunen. Syftet med utmanarrätten är att pröva kommunens verksamheter, både kostnadsmässigt och kvalitetsmässigt. Med andra ord en annan infallsvinkel på att lägga ut kommunal verksamhet på entreprenad. Detta är något som jag och övriga vänsterpartister naturligtvis säger nej till, därför tillstyrkte både Hugo Grönlund och jag kommunstyrelsens förslag.

Som vanligt hör man i de moderata tongångar att det blir bättre verksamhet om den prövas mot andra alternativa driftsformer. Även om man givetvis inte säger det högt och kanske inte ens menar det så är deras argumentation ett nedlåtande till vår egen personal som jobbar dygnet runt våra verksamheter. Vi har de senaste åren blivit uppmärksamma för vår utmärkta kvalitet inom våra kommunala områden. Detta gör sig inte av sig självt utan det är b la kreativitet och arbetsglädjen bland personalen med stöd av politiken som gör detta möjligt. Som vi sa i debatten så uppmuntrar vi att släppa loss olika ideér för att stärka verksamheterna inom kommunen. Det är inte så som moderaterna antyder att kommunen är idéfattigt utan här frodas kreativa människor med fantastiska kreativa lösningar. Inte behövs någon konkurrensutsättning av verksamheten för att uppnå detta. Moderaterna har inte stor tilltro för kommunens verksamhet och det betyder med andra ord dess personal också.

Nej utmanarätt är som jag skrivit tidigare inget annat än ännu ett sätt för de borgerliga partierna att lägga välfärden på entreprenad. Borgarnas kreativa ideér visar inga gränser för att uppnå sitt mål, är det inte utmanrätten så är det LOV:en man förordar. Men oss lurar dem inte. Detta säger vi naturligtvis Nej till men däremot lovar vänsterpartiet i Emmaboda alltid att utmana borgarnas politik.

mars 2012
« Okt   Apr »