Verksamhetsberättelse 2011

Vi har under 2011 genomfört 13 protokollförda styrelsemöten.

Den 26 april gästades vi av Jonas Sjöstedt. B. la besökte Jonas Emmaboda granit där vi fick en rundvisning och genomgång av verksamheten. På kvällen genomfördes ett öppet möte i Emmaboda Folkets hus.

Under Emmaboda festivalen den 30 juli hade vi i Vänsterpartiet ett bord där vi delade ut bredda ostmackor som Gun Mällberg hade fixat, till det fick dem som ville en mugg med Oboy som uppskattades mycket. Vi delade ut hemmagjorda kakor som liksom mackorna Gun Mällberg hade bakat.

Vi som arbetade med detta var Gun och Kent Mällberg, Hugo Grönlund och Nicke Grozdanovski. Mikael Nilsson kom och hälsade på mellan varven. Han hade hjälpt till på Himmel och Pannkaka som också hade haft massor av ungdomar på besök. Vi hade dessutom hjälp av Kaj Raving och Nick Mobaraki från Nybro Vänsterparti.

Demokratipriset 2011.

Efter omröstning tilldelades priset till Vissefjärda skola för deras mångåriga arbete på FN dagen 24 oktober där man på olika sätt som t ex, kratta löv och försäljning samlar in pengar till ett pengar till ett barnhem i Kenya. Demokratipriset delas alltid ut 1 maj.

Årsmötet!

Den 24 mars genomför vi vårt årsmöte på Lindås Folkets hus. Till årsmötesordförande valdes Anders Svensson Nybro. Till mötes sekreterare valdes Hugo Grönlund och till justerare valdes Lise Kroer och Daniel Miletic.
För underhållning på vårt årsmöte så läste Gun Mälberg sin dikt, ”Rättvis fördelning”. Här kan påpekas att årsmötet beslutade att dikten ska bli vårt uttalande.

Även Lise Kroer bidrog med några dikter. Anders Svensson berättade en del om sig själv och sin politiska gärning i Landstinget. Lohla- Marie De Bie rapporterade från Vänsterpartiets årskonferens.

Hon berättade att hon blev invald i distriktsstyrelsens valberedning. Som gäst hade vi Jörgen Anehäll som berättade om b la om Luppen och hans arbeta som fältare i Emmaboda kommun.

Så var det dags att avtacka vår ordförande Mikael Nilsson. Han får blommor samt ett porträtt av sin idol Elvis Presley.

Följande styrelse valdes. Till ny ordförande valdes Daniel Miletic, kassör/ledamot Nicke Grozdanovski. Sekreterare/ ledamot Hugo Grönlund. Vice ordförande/Ledamot Gun Mälberg. Ordinare ledamöter: Lohla Marie De Bie, Lise Kroer och Kenta Mälberg. Ersättare i styrelsen: Magdalena Ronnby, Roy Wolf och Janne Brunni
Till valberdning valdes: Mikael Nilsson.
Till revisor: Tomas Jonsson

Under hösten skedde följande förändringar i styrelsen. Följande lämnande styrelsen. Gun Mälberg och Lohla- Marie de Bie. På grund detta så blev Lise Kroer vald som vice ordförande och Magdalena Ronnby som ordinare styrelseledamot. Vi har haft en plats vakant fram till årsmötet 2012.

Motioner under året

Vi lämnade in följande motioner till kommunfullmäktige: Tillgängligheten i vårt kommunhus, denna motion är fortfarande under beredning.
Insynsplatser i nämnder och styrelser samt bolag. Dessa blev tyvärr avslagna.
att minst en gång om året arrangera ett politikercafé på Bjurbäcksskolans högstadie och i Vilhelm Moberggymnasiet. Att minst en gång om året i samarbete med samhällskunskapslärarna, rektorerna och eleverna arrangera olika seminarier eller förläsningar om hur en kommun styrs och hur de politiska frågorna hänger ihop i den kommunala demokratin.
Att i samband med caféet genomföra ett ordinarie kommunfullmäktigesammanträde i någon av skolorna under skoltid. Denna motion är också under beredning
Att avskaffa 14 dagars regeln i barnomsorgen. Denna motion är också under beredning.

Interpellationer och enkla frågor

En stor fråga för oss vänsterpartister är bekämpandet av barnfattigdomen. Vi lämnade in en interpellation innan sommaren och följde upp den under senare delen av hösten. Vi fick bra uppmärksamhet i denna fråga.
Vi lämnade in en interpellation i januari om den då rådande situationen i Johansfors.

I Maj lämnade vi in en interpellation där vi frågade hur långt man har kommit i arbetet med att erbjuda barnomsorg på obekväma tider.
Under oktober lämnade vi in enkel fråga som tog revisionernas kritik av Bodasatsningen.
Vi lämnade in en enkel fråga till Tekniska nämndes ordförande Per Sigvardsson angående servicehusen utemiljö.

Studier och andra konferenser.

18- 19 juni genomförs Vänsterforum förlagt till Ölands Folkhögsskola. Vi som deltog var. Gun och Kent Mälberg, Hugo Grönlund, Daniel Miletic, Lohla Marie de Bie, Lise Kroer

Ombud på årskonferensen var Lohla Marie de Bie.

I December blev Nicke Grozdanovski klar för att delta som ett av sju ombud från Kalmar till Kongressen januari 2012.

Styrelsearbetet.

Vi har under året börjat att pröva modellen att hålla ett möte som enbart handlar om ärende inför kommande fullmäktige. Detta gäller fullmäktigegruppen och övriga är välkomna att närvara.

Vi prövade under året en ny idé och den är att bjuda in gäster till våra styrelsemöten. Första gäst blev ekonomichef Jan Demerud. Han gästade oss 20 oktober. Han informerade om årets budget dess utfall samt förutsättningen inför 2012 års budget.

Inför 2012 års kongress så diskuterade vi under hösten delad ledarskap eller inte. Vi hade olika uppfattningar men majoriteten var för ett delat. Tack vara detta nominerade vi Ulla Andersson och Jonas Sjöstedt. Skulle det inte bli delad så förordade vi Jonas Sjöstedt.

Vi kan se tillbaka på ett framgångsrik 2011 trots att vi tyvärr inte haft några platser i nämnder. Året har inneburit ett annat sätt för oss att arbeta och det har syns på att vi har skrivit motioner, ställt interpellationer och enkla frågor samt tänkt bjuda in gäster på våra möten. Detta för att bredda vår kunskap i de olika kommunala frågorna. Sen har vi dessutom varit synnerligen aktiva i talarstolen på fullmäktige även i andra aktuella frågor. Vi syns och vi hörs.

Vad är då viktigt för vår politk?  Att privatisera verksamheter? Givetvis inte. Det handlar snarare om att ta vara på personalens kompetens och engagemang. Vi har professionella och engagerad personal i våra verksamheter. Alla är vi skattebetalare i kommunen oavsett politisk kulör, vilket bör medföra fortsatt insyn i de offentliga verksamheterna.

Valfriheten för vänsterpartiet i Emmaboda kommun handlar inte om vilka driftsformer som verksamheter bedrivs i utan snarare att resurser läggs där man för mest nytta av det och att bevara och öka medbestämma för våra medborgare. Den privata fickan är tillräcklig stor.

Med denna verksamhets berättelse vill styrelsen ledamöter tacka för förtroendet för 2011 och styrelsen ser ljust på framtiden.

Emmaboda 13 mars 2012.
Daniel Miletic, ordförande.