Demokratipriset

Emmaboda VIsförening får årets demokratipris 2013

Det sjätte demokratipriset kommer att gå till Emmaboda VIsförening, för att föreningen har en grundidé att göra kulturen tillgänglig för alla. Cornelisdagen i Emmaboda förra året blev en fullträff där man med en billig entrépeng gjorde Folkets husparken till en folkfest. Deras engagemang på Centrumtorget där man med öppna armar bjuder in andra att vara med och spela är ett också ett sätt att göra kulturen tillgänglig. Vi gratulerar Emmaboda VIsförening till priset som består av ett diplom, motiveringen och en gåva från UNICEF:s shop som går till barn i tredje världen

Kvinnor i Fokus fick det 2008

Bjurbäcksskolan 0-12 fick det 2009

Susanne Algotsson fick det 2010

Vissefjärda skola fick det 2011

Åforsgruppen fick det 2012

Vem eller vilka får Vänsterpartiet i Emmabodas demokratipris i år?

Priset som delas ut någongång i månadskiftet april/maj ska gå till personer eller organisationer som verkar för ett utvecklande av demokratin i Emmaboda kommun. I ordet demokrati rymmer många begrepp som till exempel jämställdhet, mångfald och kultur. Många eldsjälar arbetar i det tysta och det är dessa vi vill uppmärksamma

Vi vill uppmärksamma goda krafter i samhället som ofta arbetar ideellt och brinner för den verksamhet som de bedriver. Det är inget krav att de nominerade ska bo i Emmaboda kommun men de ska givetvis verka i vår kommun. Alla är välkomna att nominera till detta pris med en motivering till varför just deras förslag ska ha priset. På så sätt vill vi engagera alla att vara med och bidra till detta pris.

Nomineringarna skickas till:

april 2017