Kommunpolitik

I november lämnade vi in en motion där vi yrkade:

”Att kommunfullmäktige beslutar om att minst en gång om året arrangera ett politikercafé på Bjurbäcksskolans högstadie och i Vilhelm Moberggymnasiet.

Att minst en gång om året i samarbete med samhällskunskapslärarna, rektorerna och eleverna arrangera olika seminarier eller förläsningar om hur en kommun styrs och hur de politiska frågorna hänger ihop i den kommunala demokratin.

Att i samband med caféet genomföra ett ordinarie kommunfullmäktigesammanträde i någon av skolorna under skoltid.”

I måndagens fullmäktige var denna fråga på dagordningen och fick i det stora ett positiv bemötande av fullmäktige. Beslutet blev att lägga in våra yrkande i det fortsatta arbetet med demokratifrågorna inom ramen för det.

Svaret var dock lite svävande tyckte vi som gärna hade sett att fullmäktige hade beslutat om när våra förslag skulle tänkas bli verklighet. Men tyvärr fick vi inte något sådant under debatten i fullmäktige. Men eftersom Bildningsnämnden ställer sig positiv till förslaget där de skriver att de tycker att det vore intressant att prova på en temadag på gymnasiet och Bjurbäcksskolans högstadie så känner vi att de kommer att arbetas med att arrangera de aktiviteter vi efterfrågar i vår motion.

Vi märker att intresset för politik är låg bland ungdomarna, åtminstone den partipolitiska. Det är en framtidsfråga att engagera denna åldersgrupp politiskt. Det är också viktigt tycker vi att vara i den miljö som är ungdomarnas vardag. Därför är det viktigt att vi bjuder in oss själva i skolan för att visa hur viktigt den kommunala demokratin är och hur den fungerar i praktiken. Det är också naturligtvis viktigt att vi har samhällskunskapslärarna, rektorerna och eleverna med på tåget när detta arrangeras.

Kommunalkunskap och liknande ämnen läser man i skolan och det är i samband med detta som vi vill att kommunfullmäktige sammanträder under skoltid som en del av en temadag med t ex. seminarier, föreläsningar och politikercafé. Vi tror att detta skulle skapa ett större intresse för politik bland ungdomar.

Utmanarätten är ännu ett sätt att urholka den generella välfärden

Utmanarätt på kommunal verksamhet var den stora frågan under gårdagskvällens kommunfullmäktige som hölls i Åfors Folkets hus. Bakgrunden var en motion inlämnad av moderaterna Sten Olof Johansson och Emma Åhlander Hansson. Kommunstyrelsen föreslog fullmäktige att avslå motionen. Utmanarrätten innebär att den som vill överta driften av en kommunal verksamhet kan utmana kommunen. Syftet med utmanarrätten är att pröva kommunens verksamheter, både kostnadsmässigt och kvalitetsmässigt. Med andra ord en annan infallsvinkel på att lägga ut kommunal verksamhet på entreprenad. Detta är något som jag och övriga vänsterpartister naturligtvis säger nej till, därför tillstyrkte både Hugo Grönlund och jag kommunstyrelsens förslag.

Som vanligt hör man i de moderata tongångar att det blir bättre verksamhet om den prövas mot andra alternativa driftsformer. Även om man givetvis inte säger det högt och kanske inte ens menar det så är deras argumentation ett nedlåtande till vår egen personal som jobbar dygnet runt våra verksamheter. Vi har de senaste åren blivit uppmärksamma för vår utmärkta kvalitet inom våra kommunala områden. Detta gör sig inte av sig självt utan det är b la kreativitet och arbetsglädjen bland personalen med stöd av politiken som gör detta möjligt. Som vi sa i debatten så uppmuntrar vi att släppa loss olika ideér för att stärka verksamheterna inom kommunen. Det är inte så som moderaterna antyder att kommunen är idéfattigt utan här frodas kreativa människor med fantastiska kreativa lösningar. Inte behövs någon konkurrensutsättning av verksamheten för att uppnå detta. Moderaterna har inte stor tilltro för kommunens verksamhet och det betyder med andra ord dess personal också.

Nej utmanarätt är som jag skrivit tidigare inget annat än ännu ett sätt för de borgerliga partierna att lägga välfärden på entreprenad. Borgarnas kreativa ideér visar inga gränser för att uppnå sitt mål, är det inte utmanrätten så är det LOV:en man förordar. Men oss lurar dem inte. Detta säger vi naturligtvis Nej till men däremot lovar vänsterpartiet i Emmaboda alltid att utmana borgarnas politik.

december 2017
« Apr