Stefan Lindborg besökte oss

DSC09469
DSC09479

Under lördagen besökte Ung Vänsters förbundsordförande Stefan Lindborg Emmaboda. I samband med festivalen arrangerade vi en dag på torget där Lindborg höll tal.

I talet togs bland annat den svenska regeringens agerande gentemot Israels attacker på Gaza upp:

– Jag vill se en regering som när Israel bombar ett av världens mest tätbefolkade område kallar upp den israeliska ambassadören till Utrikesdepartementet och fördömer deras krigspolitik. Inte en regering som vänder bort blicken, vägrar att se och vägrar att ta ställning. Sverige ska föra en utrikespolitik som utgår från solidaritet med världens förtryckta folk. Den 14 september är det val till riksdagen. Därefter är det dags att ta ifrån Carl Bildt nycklarna till Utrikesdepartementet.

Stefan Lindborg talade också om ungas otrygga villkor, antirasism och lyfte flera feministiska frågor, bland annat om musikfestivalernas sneda könsfördelning.

– Den manliga dominansen på sommarens festivalscener är i det närmsta total. Här på Emmabodafestivalen är 93 procent av akterna mansdominerade. Så här kan det inte få fortsätta. Nu krävs ett medvetet arbete från arrangörernas sida så att festivalscenerna blir jämställda. Jag hoppas komma tillbaka hit till Emmaboda nästa år och få se en rättvis könsfördelning i programmet.

Vi delade ut valmaterial och fika till festivalbesökarna som uppskattades.  Dessutom invigde vi vår nya inköpta beachflagga som vi kommer ha med oss under hela valrörelsen.

juli 2014
« Jun   Aug »