Välfärd, kultur och antirasism

I dag på arbetarnas högtidsdag så arrangerade vi vänsterpartister i Emmaboda kommun appelmöte där Birgitta Axelsson Edström och Nicke Grozdanovski höll 1 maj tal. Det var förhoppningsvis sista gången vi första maj talade under en borgerlig regering. Birgittas tal kan ni läsa på hennes blogg
Nicke höll sig till lokalpolitiken och talade om varför man ska lägga sin röst på vänsterpartiet i Emmaboda kommun.

1.maj

• Vi är garanten för en politik som värnar om den kommunala verksamheten och jag utfäste ett vallöfte att vi aldrig kommer medverka i att kommunal verksamhet hamnar i marknadens klor. Den kommunala verksamheten hör bäst hemma i offentlig regi och kommunen visar upp goda siffror på många områden som visar att välfärden funkar i Emmaboda kommun men den kan bli bättre och det kommer vi medverka till. Vi vill stärka välfärden dels genom personalens välbefinnande och dels dom som behöver samhällets verksamhet som t ex. elever och äldre. Personalen i den kommunala verksamheterna jobbar och sliter för att vi ska ha en bra välfärd. Dom är hjältar i samhället som är värda all respekt. Men för att dom ska hålla ett helt yrkesliv så behöver dom får fler arbetskamrater. Vi väljer välfärd istället för sänkta skatter eller vinstintresse i den offentliga.
  • Vi är kulturpartiet i kommuen där vi ser kulturen som en livsbejakande inrättning för oss människor. Vad vore ett samhälle utan kultur? vad vore ett samhälle utan konst, musik, böcker mm? Varje mänskligt samhälle har sin egen kultur, levnadssätt och sedvänjor. Kulturen i vidaste bemärkelse är det som präglar det sociala livet och ger uttryck för människors förmåga att forma sitt samhälle. Kulturen bidrar till mötesplatser mellan människor där kunskap och tankar byts. Utan ett rikt kulturliv så stannar det mänskliga samhället. Kulturen skapar ett rikt språk för oss människor som även ger dem som är funktionshindrade möjlighet att kommunicera med omgivningen. Kulturskolan är viktig för ungas kulturella utveckling och därför vill vi ha så låga avgifter i kulturskolan som möjligt för att på sikt avskaffa den helt. Ingen elev ska behöva avstå från sin kulturella vilja för att föräldrarna inte har råd.
  • Vi viker inte ett tum i våra antirasistiska värderingar. Allas lika värde oavsett
    ursprung är en våra mest centrala ideologiska ståndpunkter och den viker vi aldrig ifrån.

I talet nämnde Nicke dom förslag vi har lagt frDSC08604am i olika motioner. Som avskaffande av dom delade turerna i kommunens verksamheter, Utbildnings för sistaårseleverna i arbetsrätt. Införa en köttfri dag i kommunens mathållning, Inrätta ungdomens hus i det rivningshotande Vita huset, Dessa kommer bli en del av vår politik vi kommer gå till val på.

Vänsterpartiet är en röd tråd där våra värderingar är lika viktiga i Emmaboda som i Bryssel, lika viktiga i Kalmar län som i Stockholm. Så se till att rösta på vänsterpartiet i alla valen för en välfärd som inte är till salu

maj 2014
« Apr   Jun »