Du väljer i valet

Den 26 januari meddelades på nyheterna att dom rikaste i världen, 85 personer, (ungefär vad som ryms i en engelsk dubbeldäckare) har tillgångar motsvarande tre miljoners människors tillgångar. Detta beroende av dom väldigt låga räntorna samt låga skatter.

Om inte detta skulle motivera ett regeringsbyte så man man nog fundera på hur vi vill att samhället ska fungera. Vi i Vänsterpartiet strävar ju efter alla människors lika värde och med det nuvarande systemet lär det bli mycket svårt om inte omöjligt att uppnå det.

Vi har kunnat konstatera att under de år alliansen suttit i regeringsställning har vi sakta med säkert glidit över till ett samhälle som många av oss inte känner ingen och ännu fler inte vill ha. Som alltid när något känns fel måste man rätta till det och vrida allt rätt igen, som tur är har vi ett val i år och det ger oss möjlighet att ställa allt till rätta.

Låg inflation brukar rendera hög arbetslös och det gynnar arbetsgivarna , man får arbetarna att sänka lönekraven, man lämnar facket och går med på att genom bemanningsföretagens  sätt att arbeta får man ungdomar att ligga med telefonen under kudden för att snabbt kunna svara när dom ringer om arbete.  Jag tror att detta bara är början på ett ännu sämre klimat för oss som inte tillhör de 85 privilegierade.

Så tänk noga igenom vilket samhälle du vill ha och rösta med förstånd och hjärta och hjälp till att skapa ett rättvist samhälle

Gun Mälberg (V) i Emmaboda

februari 2014