Landstingetsgruppens nyhetsbrev

Så var det dags för årets första nyhetsbrev från landstingsgruppen. Verksamhetsbesöken som den rödgröna majoriteten som vanligt genomför under våren har påbörjats och sammanlagt kommer 40-50 kliniker, hälsocentraler osv att besökas. Det är tidskrävande men viktigt eftersom det är det enda sättet att få en verklig inblick i hur det ser ut bortom pappershögarna. Det är också ett bra sätt att följa upp alla de synpunkter som kommer upp vid besöken från länets brukarföreningar. Dessa äger rum under hösten och avslutades i december.

Utöver dessa majoritetsgemensamma besök så genomför vi såklart studiebesök, träffar organisationer och personer osv i egen regi också. Exempelvis så avslutades januari med att Linda och jag besökte Brobyggarna. Det är ett projekt där man arbetar med att utbilda Attitydambassadörer som i sin tur arbetar med att öka förståelsen och kunskapen kring psykisk ohälsa, psykiatriska funktionsnedsättningar osv. Det var mycket intressant och lärorikt och det är uppenbart att behovet av kunskapsspridning är stort, inte minst inom skolan.

Kulturberedningen, där landstingsrådet Linda Fleetwood (V) är ordförande, har haft möte med ”vår” tjänsteman Erik Åström från Kulturrådet och tillsammans har man diskuterat fördelar och nackdelar med nuvarande kulturplan och inför framtida plan. Erik sa att vi inte behöver vara så lydiga utan att det viktigaste är att visa på all den fantastiska kultur som vi har i länet. Han sa att vi faktiskt var unika på flera sätt inte minst vad det gäller kulturinstitutionernas internationella arbete som tex Länsmuseets tidsresor i flera länder, Konstmuseets arbete med Baltikum, Virserums konsthalls träarbete och Länsmusikens uppförande på Proms, men även alla deras musikanter. Byteaterns goda samarbete med Kronobergs Regionteater togs också upp. Vi ska vara stolta över länets kultur och vi måste se till att anslagen till arrangörsföreningarna ute i kommunerna höjs för att alla länets medborgare ska kunna ta del av det.

Lindas SKL-beredning Hur olika får det bli? är nu på väg att avslutas. En av de viktigaste saker som de kommit fram till är, trots debatten i media, att de största skillnaderna är inom kommun och landsting, inte mellan. Det handlar alltså om att vi måste arbeta hårdare för jämlikhet och jämställdhet inom alla områden särskilt för våra funktionsnedsatta. Deras villkor har försämrats avsevärt, både vad det gäller tolkningen av LSS, tillgång till assistans och sysselsättning.

Den utbildning för dem som är intresserade av ett landstingsuppdrag som jag flaggat för tidigare är nu inbokad. Söndagen 13 april blir det en heldagsutbildning på Oskarshamns sjukhus för blivande landstings- och kommunpolitiker. Sista anmälningsdag är måndagen 31 mars på [email protected]. Även om man redan har anmält intresse så är det ändå viktigt att anmäla om man tänker delta.

Utbildningen kommer att hållas av Ragnar Olsson och vänder sig till alla som kan komma ifråga för ett parlamentariskt uppdrag inom landstinget eller någon av distriktets kommuner. Utbildningen kommer att vara ganska grundläggande och beröra rollen som förtroendevald, hur kommuner och landsting är organiserade, hur man kan agera politiskt, hur man kan arbeta internfeministiskt, och en hel del annat.

Det finns också goda möjligheter att påverka innehållet genom att kontakta Ragnar med frågor och/eller synpunkter kring vad som bör vara med. Detta gör man på [email protected] innan 31 mars. Därefter skickas ett färdigt program ut till dem som anmält sig.

Kaj Raving, politisk sekreterare
Vänsterpartiet Kalmar län