Vi ska fortsätta förespråka köttfri mat en gång i veckan i kommunens regi

Vår motion om en köttfri dag i veckan i kommunens verksamheter blev avslagen i fullmäktige i höstas förra året och det är synd för trots vår argumentation under sammanträdet och den skriftliga motionen så verkar dom inte förstå vad det handlar om.

Dom tror det handlar om valfrihet och att vi vill ta bort köttet från dom som äter kött men vår motion handlar om en markering från oss politiker att besluta att kommunen för att främja miljön serverar vegetarisk mat en gång i veckan så att det vegetariska blir huvudrätten den dagen. På så sätt så lyfter man upp den kött och fiskfria maten. Men tyvärr tycker dom flesta inte som oss och det får man acceptera men vi tänker fortsätta driva denna viktiga fråga. Men vad vi inte förstår är Emmaboda kommuns kostchef Isabell Elvung- Nilsson svar på vår motion. Förvånandvärt eftersom hon för övrigt gör ett gott arbete med att lyfta fram maten i vår kommun i ekologisk och kvalitativt rätt riktning,

Hon tror nämligen att:

”om det enbart skulle serveras vegetarisk mat skulle många av våra gäster avstå att äta i våra restauranger. Elever som har möjliget skulle nog äta på andra ställen och då troligtvis snabbmat eller godis. Övriga elever skulle nog leva på knäckebröd och mjölk. Detta kan medföra att eleverna inte blir mätta den dagen och då inte skulle orka med skolarbetet. Våra gäster inom äldreomsorgen skulle inte känna igen maträtterna och smaker, vilket är väldigt viktigt för många äldre. Maten är ofta dagens höjdpunkt för dem. Det är dessutom svårt att få proteinbehovet tillgodosett om vi plockar bort köttet. Risken är även att ett större matsvinn skulle uppstå.”

Detta menar vi är en mycket defensiv hållning när det gäller den vegetariska maten. Vi delar inte hennes syn på vad som skulle hända om vi serverade enbart vegetarisk mat en gång i veckan. Hade man som utomstående läst hennes svar så hade man inte heller velat äta den vegetariska maten. Om inte ens kostchefen tror på det, ja vem ska då tro på den vegetariska maten. Vi menar att kostchefen borde se detta sKöttom en utmaning att visa den vegetariska matens förträfflighet och på så sätt få fler att välja den vegetariska alternativet dom övriga dagarna.

Sen vill vi understryka en än gång att vi inte är intresserade av att förbjuda kött helt men vi vill som tidigare nämnts få upp ögat för den vegetariska alternativen och på så sätt minska på köttkonsumtionen. Så dom som är oroliga över att vi lägger oss i vad dom äter behöver inte vara det. Vårt förslag handlar om en dag i veckan i kommunens verksamheter där mat ingår. Resterande dagar plus vad människor äter hemma till frukost, lunch och kvällsmål är upp till var och en. Men vi hoppas dock att människor tänker till och väljer att äta mer vegetariska rätter i vardagen och till fest

januari 2014
« Dec   Feb »