Fortsatt dålig tillgänglighet för dom funktionshindrade

Det tog lite tid innan vänsterpartiets motion om tillgängligheten för Emmaboda kommuns öppna sammanträden kom till Kommunstyrelsens bord. Det handlar om att dom allra flesta Kommunstyrelse och nämndsmöterna äger rum i Mobergssalen som finns på högsta våningen i Kommunhuset. Då det inte finns någon hiss dit upp är inte möteslokalen tillgänglig för rullstolsburna och därför motionerade vi den 30 april 2011 om nu mötena ska äga rum där att en hiss installeras till sammanträdeslokalen så att alla ska kunna delta på dom öppna mötena.

Teknik och fritidsnämnden tycker förvisso helt riktigt att det finns andra lokaler än just Mobergssalen att använda som sammanträdeslokal Man har även tagit fram offertsunderlag på att det skulle kosta 200000 kronor att installera en hiss och att utrymningsvägarna inte gör det lämpligt att göra lokalen tillgänglig för funktionshindrade. Detta borde ju få någon att tänka till men var tror ni nästa KS sammanträde där man föreslår att avslå vår motion den 14 januari äger rum?

Jo, rätt gissat… som vanligt i Mobergssalen. Jag vet inte om man skratta eller gråta men det är pinsamt. Då vi inte sitter med i KS kommer vi naturligtvis att argumentera mot detta på fullmäktige den 1 februari.

januari 2014
« Dec   feb »