Gör Vita huset till ett ungdomens hus

Det har i många år funnits tankar och idéer med att upprätta ett ungdomens hus. Hittills har denna idé fastnat i vetskapen att det saknas ett lämpligt hus att bedriva denna verksamhet i

Samtidigt som denna vetskap finns i bakhuvudet så har vi ett hus som vissa vill riva eller avyttra. Vi tänker på Vita Huset vid Bjurbäcksskolan. Istället för att riva borde huset istället rustas upp och användas som ett Ungdomens hus. Upprustningen ska ske i samverkan med ungdomarna så att man får med olika önskemål om aktiviteter i huset. Det finns också säkerligen olika projektmedel att söka för huset upprustning.

Huset har ett kulturhistorisk värde och bör inte rivas av den anledningen. Men vi anser naturligtvis att huset ska ha verksamhet och ett ungdomens hus bevarar byggnaden för framtiden. Många invånare i Emmaboda har minnen från olika fritids och kulturverksamheter i huset så huset blir en naturlig mötesplats för våra ungdomar och vuxna.

Vi yrkar

– att Kommunfullmäktige ger i uppdrag till teknik och fritidsnämnden att arbeta tillsammans med bildningsnämnden för att inrätta ett ungdomens hus i Vita Huset.

– att berörda nämnder ser över finansieringen genom att söka olika projektmedel

– att samverka med ungdomarna så att dom känner sig delaktiga i detta uppbyggnad av ett Ungdomens hus.

För Vänsterpartiet

Nicke Grozdanovski                                                                             Hugo Grönlund

oktober 2013
« Sep   Nov »