Sverigedemokraternas politik ökar klyftorna

Vi är många som ser att det finns stora behov i skolan, vården och omsorgen. Järnvägen måste rustas upp och på många håll behöver det byggas fler bostäder. Men regeringen väljer istället att prioritera skattesänkningar.
För att få igenom detta behöver de Sverigedemokraternas aktiva eller passiva stöd. Och SD ger sitt stöd. De talar gärna om välfärd och jobb, men när det kommer till kritan så stödjer de en högerpolitik som ökar klassklyftorna och utarmar välfärden.
Den överlägset största satsningen i årets budget är ännu ett jobbskatteavdrag. Det ger mest pengar till den som redan tjänar mest och det är mycket tveksamt om det skapar några jobb över huvud taget. En som tjänar bra på det femte jobbskatteavdraget är Jimmie Åkesson själv. Han har en lön på ungefär 100 000 kronor i månaden och får dubbelt så mycket i skattesänkning som till exempel den som jobbar i kassan på en affär.

Den som är sjuk eller arbetslös får inte en enda krona i skattesänkning med SD:s politik. Men de är med och betalar för skattesänkningarna. Det gör de när det blir nedskärningar på skolan som deras barn går i eller det sparas in på deras sjukvård. För när man år efter år sänker skatterna så drabbar det skolan, vården och omsorgen. Det är idag färre som arbetar i välfärden än när regeringen kom till makten 2006. SD är med och stödjer de stora skattesänkningarna och när välfärden sen brister skyller de på invandrare. Det är så deras politik fungerar.

Vänsterpartiet vill ge välfärden de resurser den behöver. Sverige behöver fler lärare, undersköterskor, sjuksköterskor och läkare. Slitna skolor måste rustas upp och sjukvården behöver fler vårdplatser. För att ha råd med det behöver de som tjänar riktigt bra betala mer i skatt. Och vi vet att många av dem ser att det behövs. Däremot tjänar en majoritet av svenskarna tjänar under 30 000 kronor i månaden och för dem vill vi inte höja skatten jämfört med idag. Så minskar vi klyftorna.

oktober 2013
« Sep   Nov »