Motion om att införa utbildningsdag i arbetsrätt för kommunens sistaårselever

De flesta ungdomar som får ett sommarjobb möter schyssta arbetsgivare. Men tyvärr så finns många undantag och varje sommar kan man därför höra om hur ungdomar på olika sätt blir utnyttjade på jobbet. Oseriösa arbetsgivare är ett problem för många, oavsett ålder, kön och nationalitet, men särskilt utsatta är de ungdomar som saknar erfarenhet av arbetsmarknaden. Inte minst gäller detta vid sommarjobb, som för alltför många ungdomar blir en allt annat än positiv erfarenhet.
Som ung är det inte lätt att veta vilka rättigheter och skyldigheter man har, därför vill Vänsterpartiet i Emmaboda kommun att alla sistaårseleverna i grund- och gymnasieskolor ska få en endagsutbildning med representanter från alla parter, det vill säga både fackliga och näringslivsorienterade organisationer. Därigenom ökar möjligheten att ungdomarna ser sina första jobb som en positiv erfarenhet i stället för att börja sitt arbetsliv med att känna sig lurade och utnyttjade.
Vi anser samtidigt att en plan för fortsatt informationsspridning är nödvändig, vilket inte enbart kommer gynna de yngre, för sådan information kommer spridas upp i åldrarna, både genom att eleverna blir äldre men även genom klassisk informationsutbyte mellan de yngre och anhöriga. Därigenom kan vi bidra till en schysstare arbetsmarknad, vilket gynnar hela samhället.
Vi yrkar därför:
– Att Bildningsnämnden ges i uppdrag att ta reda på vad en endagsutbildning inom arbetsrätt för kommunens sistaårs-elever, skulle kosta.
– Att nämnden återkommer med en rekommendation med för och nackdelar att hålla en sådan utbildning, bland annat baserat på föregående punkt, men även andra tänkbara faktorer.
– Att en policy tas fram för hur arbetsrättslig information regelbundet skall förmedlas till stadens unga.

För Vänsterpartiet i Emmaboda kommun

Nicke Grozdanovski Hugo Grönlund