Motion- Avskaffa dom delade turerna

kramen

När 1980-talet närmade sig var de flesta eniga; de delade turerna skulle bort. Anställda inom vård och kollektivtrafik skulle slippa nedbrytande obetalda håltimmar mitt i arbetspassen.

Men än i dag har ingenting hänt visar en ny rapport från Kommunal. 100 000 av förbundets medlemmar arbetar delade turer, och 90 000 av dessa skulle helst vilja slippa det.
Det här är en utveckling där det politiska ansvaret vilar tungt.

Att 81 procent av borgerliga kommuner och 78 procent av vänsterkommuner har kvar delade turer är ett politiskt underkännande, främst hos de vänstermajoriteter som med budgetbesparingar som skäl cementerar en undermålig arbetsmiljö. Hälsoproblemen och de sociala problemen med delade turer är kartlagda. Då bör också ansvariga politiker reagera.

Att en ändring är möjlig visas också av det faktum att delade turer är vanligare vid deltider än vid fasta tjänster. Bort alltså med talet om att delade turer av någon anledning påstås vara en följd av heltidstjänster. Ansvariga kommunalpolitiker bör genast omsätta Kommunals rapport i praktisk handling.

Vänsterpartiet yrkar:
– Att kommunfullmäktige tillsätter en arbetsgrupp med politiker, tjänstemän och fackföreningar som ska se över hur man enklast avskaffar dom delade turerna i Emmaboda kommun och att man sedan återkommer med sitt resultat till fullmäktige.

För Vänsterpartiet i Emmaboda kommun

Nicke Grozdanovski Hugo Grönlund