Interpellation med anledning av försäljningen av EBA:s lägenheter på Ölandsgatan/Långgatan.

Kommunfullmäktige beslutade i januari att sälja EBA:s fastigheter i kvarteret Duvan, Långgatan/Ölandsgatan till högst bjudande. Beloppet är nu uppe i över nio miljoner kronor från de ursprungliga 5,3 som EBA var beredda att sälja för.

Vänsterpartiet har varit kritiska till försäljningen och på hur ärendet har hanterats. Information har saknats till oss som inte sitter i slutna rum och fattar beslut och det finns frågetecken som inte är uträttade än. Debattviljan i januari i denna fråga var inte speciell stor från de ansvariga sida
Ett sådant område vill vi lyfta upp i denna interpellation, berör de som nu bor i de aktuella fastigheterna. Bakom varje bostadsförsäljning och dess olika siffror finns boende av kött och blod. Därför vill vi ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande Ann Marie Fagerström i första hand men även debattera med de fullmäktigeledamöterna som även är representanter för EBA:s styrelse.

– Har dessa personer varit delaktiga i denna försäljningsprocedur av deras bostäder
– har EBA varit en bra hyresägare till dessa lägenheter med renoveringar och utveckling av utemiljön?
– Vilket ansvar tar EBA för de boende när försäljningen är klar?

Jag hoppas verkligen att vi får en bra debatt kring dessa frågor för vi har ett ansvar som ägare till bostadsbolaget och kommunens högsta politiska instans att diskutera boendetformerna och att de boende på allvar.

För vänsterpartiet: Nicke Grozdanovski

mars 2013