Ofrivilligt deltidsarbete måste få ett slut

Alldeles för många tvingas idag försörja sig på ett deltidsjobb. Särskilt drabbar det kvinnor. Vänsterpartiet har under förra mandatperioden tillsammans med Socialdemokraterna infört en rätt till heltid i Emmaboda kommun. Nu är det dags att ställa krav på de privata arbetsgivarna.

Alla som arbetar ska kunna försörja sig på sitt arbete. Men för den som bara får jobba deltid är det ofta mycket svårt. Deltidsarbete innebär inte bara en lägre inkomst. Det ger också sämre utvecklingsmöjligheter i arbetet, sämre löneutveckling och lägre pension. Man kan få svårt att få banklån och teckna hyreskontrakt.

I praktiken leder detta till att den som arbetar deltid ofta bli ekonomiskt beroende av en partner. Värst är det självfallet för ensamstående föräldrar med barn, av vilka de allra flesta är kvinnor.

Deltidsarbetet är också klart vanligast i kvinnodominerade branscher. Det handlar om vården, omsorgen, restauranger och handeln. Vissa har själva valt att gå ner i arbetstid, men den absolut vanligaste orsaken till att kvinnor jobbar deltid är att de inte kan få något heltidsarbete. Det gäller hela 200 000 kvinnor runtom i landet.

Vänsterpartiet arbetar för en lagstiftning om rätt till heltid. Deltid ska vara en frivillig möjlighet. Reinfeldt och regeringen sätter än så länge stopp för en sådan lagstiftning, trots att de många gånger har lyft fram deltiderna som ett jämställdhetsproblem.

Men även utan en lagstiftning kan arbetsgivare gå före. Det har vi visat i Emmaboda kommun där vi har en infört en rätt till heltid för de kommunalt anställda. Och även i många andra kommuner i landet har Vänsterpartiet varit med och infört en sådan rätt. Resultatet är en bättre ekonomi för tusentals personer som tidigare tvingades arbeta deltid. Jämställdheten mellan män och kvinnor har ökat.

Nu är det dags att de privata arbetsgivarna följer efter. Om kommunerna kan så kan de privata också. Det är oacceptabelt att kvinnor år efter år ska tvingas arbeta deltid.

mars 2013
« Feb   Apr »