Dublinförordningen är ett brott mot FN:s barnkonvention

Aldrig har så många barn och unga avvisats till andra EU-länder som nu. Det handlar om barn och unga som kommer till Sverige via ett annat EU-land och därför avvisas enligt Dublinförordningen, som stadgar att asyl ska sökas i det första land den asylsökande anländer till från ett land utanför EU.Av de 925 avvisade barnen förra året 270 ensamkommande.

Inte minst på grund av de förhållanden som råder i vissa av de länder dit många människor flyr. Larmrapporter om övergrepp och misär bland flyktingar i bland annat Italien strömmar in. Danmark och Finland har stoppat utvisningar till Italien och EU-parlamentarikern Cecilia Wikström (FP) har krävt att Sverige gör detsamma. Men ännu har inte Migrationsverket stoppat avvisningarna till Italien. De länder som Sverige skickar tillbaka flest asylsökande till är Italien, följt av Grekland och Polen.

I Emmaboda hämtades en 16-åring av polis, som verkställde utvisningen till Österrike via Kastrup i måndagsmorse.
Förra året avvisades en annan 16-årig från det ensamkommande flyktingboendet i Emmaboda eftersom han liksom helgen 16-årig först sökt asyl i annat EU-land. Den pojken hade först sökt asyl i Italien och avvisades dit.

– Jag är oerhört kritiskt till Dublinförordningen, säger Hugo Grönlund (V) som engagerat sig mycket i de ensamkommande flyktingbarnen.
– Hur ska barn på flykt kunna känna till lagen och veta att de först ska söka asyl i det land som de vill bo i? Det här handlar om 16-åringar på flykt, och hur ska man kunna begära att dom ska kunna göra rätt val?
När det gäller det nu aktuella fallet har Migrationsverkets beslut att inte bevilja asyl överklagats till högsta instans, men beslutet blev att avvisningen skulle genomföras.

– Jag anser att Dublinförordningen är ett brott mot FN:s barnkonvention, kritikerna mot förordningen ute i Europa är många så jag hoppas på en förändring, säger Hugo Grönlund.

En kommentar till Dublinförordningen är ett brott mot FN:s barnkonvention

• Det är allmänt känt att ingen asylsökande skickas från Sverige till Grekland. Migrationsverket har stoppat alla avvisningar till Grekland 2011.

mars 2013
« Feb   Apr »