Så länge man kan köpa Panodil på macken är det en bra reform

Sedan avregleringen trädde i kraft har 317 apotek tillkommit. Av dessa är det dock enbart tre apotek som har etablerats på orter på landsbygden, enligt Statskontorets genomgång. Inte ett enda apotek har tillkommit i vad som definieras som glesbygd. Men i städerna har det öppnat nästan ett apotek i varje gathörn, där man kan köpa ­krämer, vitaminvatten och tuggummin som gör att man blir snygg. Det finns något tragikomiskt i att läsa om vad som hänt med de svenska apoteken sedan avregleringen.

Från och med i mars 2013 kommer det att vara fritt fram att lägga ned apotek. Apotekskedjan Kronan har redan flaggat för att man kommer att lägga ned apotek på glesbygden i år och nästa år. Det är inte lönsamt enligt apoteksföretagen. Så går det till när alliansen bedriver sin högerpolitik. Men inte finns det någon form av självkritik i den borgerliga alliansen. Man pratar som vanligt att valfriheten och tillgängligheten ökar, att man minsann nu kan köpa Panodil på bensinmacken, att denna ”frihet” är tillgång för alla mm.

Men verkligenheten är något helt annat. Vi har apotekskedjor som inte klarar av att leverera medicin till dem behövande via 24 timmars regeln, de som behöver medicin måste oftast springa runt till olika apotek för att får tag på sina läkemedel eftersom det råder en konkurrenssituation mellan apoteksbolagen,. Vi har Farmaciförbundet som har larmat om att arbetsmiljön och kundsäkerheten försämrats och inte minst att läkemedlen är lika dyra nu som det var innan. Dock har servicen minskat så man kan säga att det har blivit dyrare. Nej många är det som kritiserar denna misslyckande ideologiska avreglering men regeringen slår dövörat till och tycker att detta är en fantastisk reform. Men så länge man har möjlighet att kan köpa Panodil på macken så är högerpolitikerna nöjda. I kölvattnet av detta kommer apotek att läggas ner i glesbygden.

Nicke Grozdanovski, fullmäktigeledamot i Emmaboda kommun

2 kommentarer till Så länge man kan köpa Panodil på macken är det en bra reform

• Nedanstående replik på insändare Barran 121220.

Håller helt och fullt med Margaretha Lööf-Johanssons inlägg 12-12-20 om läkemedelsförsörjningen. Privatiseringen av apoteken har gett en påtaglig försämring för kunderna/patienterna. Alliansen har genomdrivet det här med tydliga ideologiska förtecken, där vinstintresset helt satts före god, snabb och säker tillgång till läkemedel.
    Läkemedelsförsörjningen är en naturligt led i vårdkedjan och ska naturligtvis vara helt integrerad i denna. Huvudman för apoteken bör då självklart vara landstingen och butikerna finnas i anslutning till vårdcentraler och sjukhus. Dessa apotek ska tillhandahålla mediciner som är verkningsfulla och godkända av Socialstyrelsen. Naturmediciner, hälsopreparat, diverse ”undermediciner”, kosmetika annat utan dokumenterade effekter bör därmed förvisas till de privata apoteken och hälsokostbutikerna.
    Lågprispreparat med fullgoda effekter ska vara de som i första hand lagerförs i landstingsapoteken. Och självklart ska dessa omfattas av trygghetsförsäkring mot biverkningar. En nackdel med lågprisläkemedel idag är dock att man kan få ett preparat med nytt namn varje gång man hämtar ut sin medicin, namn som inte alls stämmer med receptet. Detta leder till svårighet att dosera rätt och hålla isär de olika pillren för patienterna. Preparat med identiska effekter ska naturligtvis inte förekomma med ett otal olika namn utan av landstingen namnges t ex efter den verksamma substansen.
    Enligt min mening behövs alltså en total omorganisation av läkemedelsförsörjningen med mål att på bästa sätt tillgodose en både fullt fungerande vårdkedja och patienternas intressen av en snabb, god och säker läkemedelsförsörjning. En fråga av stor vikt för våra folkvalda att genomföra.
    Stephan Karlsson
    Långasjö

• Väl skrivet Stephan! Det är precis som du skriver ett stor försämring för de som behöver ha tillgång till läkemedel. Så är det oftast när verksamheter som inte lämpar sig för den fria marknanden säljs ut.

mars 2013
« Feb   Apr »