Landstingets månadsbrev februari

Verksamhetsbesöken som majoriteten genomför varje vår har fortsatt under februari liksom arbetet med majoritetens riktlinjer inför kommande budget. Båda delarna fortsätter också ett par månader till.

Februari avslutades med årets första landstingsfullmäktige där landstingsledamöterna bland annat fick en redovisning från psykiatridelegationen och dess arbete med att kartlägga läget kring barn och ungas psykiska hälsa. Psykisk hälsa har blivit en framtidsfråga då många barn- och unga i Sverige idag mår psykiskt dåligt.

Man konstaterade att idag ser vården, och framför allt vilka ingångar det finns till vården, väldigt olika ut i länet och förutsätter ofta att kommunen är med på tåget. På grund av att det ser så olika ut och att organisationen som den ser ut idag är så sårbart så arbetar landstinget just nu med att hitta en mer stabil organisation och utveckla en modell som klarar av att stå på egna ben för att möta ungdomars behov på lika villkor över hela länet.

En viktig nyckel i detta arbete är det Psynk-projekt som pågår. Det är ett treårigt arbete för att synkronisera samhällets alla insatser för barn och unga som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa. All hjälp som samhället kan erbjuda, både från skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård, ska vara lätt att hitta och ges i rätt tid.

Detta att hitta en samlad modell för att tidigt kunna hjälpa och stödja barn och unga med psykisk ohälsa är ett arbete som pågår över hela landet och när partiets gruppledare och politiska sekreterare från hela landet samlades på Syninge kursgård för att diskutera landstingsfrågor under två dagar så höll Linda Fleetwood ett pass där just denna fråga diskuterades.

På Syninge diskuterades även en rad andra frågor. Exempelvis Vänsterpartiets hälso- och sjukvårdspolitik i riksdagen liksom primärvårdens framtid bortom vårdvalet och övergångsregler för privat vård. Dvs, hur ska det fungera rent praktiskt när vi sätter stopp för privatiseringarna och hur vi ska agera inför det?

Vänsterns tandvårdspolitik diskuterades även det på Syninge och på landstingsfullmäktige gjordes också en redovisning av tandvården ur ett folhälsoperspektiv. Inte minst är det tydligt att tandhälsa hör ihop med socioekonomi och utbildningsnivå. Eller klasstillhörighet om man så vill. Därför arbetar vi i landstinget mycket med förebyggande och uppsökande arbete och det är något som vi i Vänsterpartiet trycker hårt på. Fast helst skulle vi såklart se att tänderna faktiskt blev en del av kroppen.

Avslutningsvis, för att fortsätta på psykiatrispåret, så hamnade psykiatrin i Kalmar län nyligen på tredje plats i samlade öppna jämförelser mellan samtliga landsting i Sverige.

Kaj Raving
Politisk sekreterare