Glädjande besked

Det var länge sedan jag blev så glad av politiska besked som idag. G20 länderna enades om att ge OECD uppdrag till ta fram riktlinjer för sätta stopp för storbolag som skatteflyr.

I åratal har jag berättat om idén i min bekantskapskrets och fått till svar att det är omöjlig  Även finansminister Anders Borg tycker att idén är bra samtidigt som hans partibidrag är hemligt och han har dessutom givit riskkapitalbolagen ett verktyg som de tidigare bara ha kunnat drömt om. Jag ser en viss paradox i att det borde vara så att människor i en demokrati själva kan bestämma vilka hål överskott stoppas i men i istället ser vi överskott från samhällsverksamheter stoppas direkt  in i privata miljonärers plånböcker. Det är något som vi måste få ett slut på. Välfärdens vinster ska återgå till verksamheten.

Daniel Miletic, Ordförande i Emmaboda vänsterparti.

februari 2013
« Jan   Mar »