Hur länge ska de funktionshindrade behöva vänta på att på ett naturligt sätt närvara på nämndssammanträdena?

I ett pressmeddelande från Emmaboda kommun så meddelar kommunen att tillgängligheten till kommunhuset är begränsad under tiden 19 februari till 1 mars. Anledningen är att hissen i kommunhusets huvudentré är avstängd på grund av ombyggnation. Det innebär begränsad tillgänglighet för besökare till kommunhuset som har svårt att gå i trappor. Rörelsehindrade besökare till kommunhuset uppmanas därför att kontakta receptionen eller berörd tjänsteman på kommunhuset inför ett besök under den här perioden.

Vi har naturligtvis inget emot att man gör denna åtgärd men vi vill påminna om att Vänsterpartiet lämnade in en motion för snart två år sedan nämligen den 30 mars 2011 där vi påpekade att vissa nämndernas och kommunstyrelsens sammanträden inte är tillgängliga för alla eftersom dem hålls i Mobergssalen där det inte finns tillgång till hiss. Det finns också den aspekten att även rullstolsburna och funktionsnedsatta ska kunna vara förtroendevalda och ta ett förtroendeuppdrag i kommunen. Motionen syftade till att Vänsterpartiet vill att detta problem lyftas upp för att kunna åtgärdas så alla kan delta som så önskar och inte stängas ute av den orsaken att man inte kan ta sig dit. Det är inte de funktionsnedsatta som ska anpassa sig till kommunens möten utan tvärtom kommunen ska göra sina möten tillgängliga för alla.

Vi yrkade i vår motion om att kommunfullmäktige ska besluta om att alla ska kunna gå på de öppna möten som hålls i kommunen genom att göra alla möten och sammanträden tillgängliga för alla. Att kommunen gör något för att ta bort hindret genom att förslagsvis installera en hiss så även dem med rullstol och funktionsnedsättningar kan ta sig till Mobergsalen.

Motionen har inte blivit behandlad trots att det snart gått två år och vi börjar tröttna nu på kommunens förhalning av denna viktiga fråga. Tystnaden är total och vi vet inte hur långt det har gått av motionens behandling. Vi ställer frågan hur länge ska de funktionshindrade behöva vänta på att på ett naturligt sätt närvara på nämndssammanträdena?

februari 2013
« Jan   Mar »