Vart är vi på väg? Först visar det sig att den vänliga gesten med ”arbetskraftsinvandring” var ett smart sätt av borgarna och deras stödtrupp Miljöpartiet att ordna rättslösa slavar åt samvetslösa företagare. Sedan kommer migrationsminister Billström (M) med förslaget att dra ner på mottagandet för människor som verkligen behöver komma till Sverige. Färre flyktingar och anhöriga ska tas emot, säger han. Menar han att de som kommit hit tidigare inte hade skyddsbehov? Menar han att familjer inte längre behöver återförenas? Eller menar han att Sverige ska strunta i mänskliga rättigheter?

Gång på gång måste detta förklaras: Människors behov av skydd är ingenting som ändras med konjunturerna eller opinionen. De som behöver skydd ska få det, och vad familjer behöver, i synnerhet barn, är att leva tillsammans. Detta är inget att förhandla om.

Valet står mellan solidaritet och egennytta. Valet står mellan mänskliga rättigheter och en rasistisk utestängningspolitik. Billström anpassar sig efter rasisterna. Det står var och en fritt att göra ett annat val.

Nilsson

Mikeal Nilsson, Lindås