Landstingets månadsbrev januari

Årets första nyhetsbrev präglas av att perioden efter budgetfullmäktige är en period av politisk återhämtning. Allt är presenterat som ska presenteras och processen som leder fram till nästa budgetfullmäktige har ännu inte påbörjats. Har man dessutom en så slätstruken opposition som borgarna i landstinget i Kalmar län utgör så finns det tid till annat. Linda fick sig en välförtjänt semester och jag fick möjlighet att bland annat praktisera en heldag på medicinkliniken i Kalmar.

Nu har dock allvaret börjat igen. Den politiska ledningen i landstinget (landstingsråd och politiska sekreterare för V, S och MP) har haft en ledningskonferens där vi diskuterat det kommande året och inte minst det valår som snabbt närmar sig. Arbetet med att ta fram riktlinjerna för kommande år har också inletts. Det är dessa riktlinjer som sen ligger till grund för kommande budget.

Landstingsgruppen hade sitt första möte för året i Oskarshamn 30 januari. Då låg fokus just på arbetet med riktlinjerna och diskussioner kring vilka krav vi ska och kan driva utifrån vår politik. Det ekonomiska läget för landstinget kommer att bli kärvt framöver men det finns gott om frågor att driva som inte kostar så mycket. Under mötet hade vi besök av Florence Eddyson-Hägg, förvaltningschef Psykiatriförvaltningen och Bo Lundin som är chef för BUP (barn & ungdomspsykiatrin). Psykiatrin kommer ju att vara det område som vi lyfter lite särskilt från Vänsterpartiets sida under året.

Linda har varit på möte med Vänsterpartiet i SKL (Sveriges kommuner och landsting). Där diskuterades en hel del kring den 21-22 februari då Vänsterpartiets gruppledare och politiska sekreterare inom landstingen ska träffas på Syninge utanför Stockholm. Då ska bland annat partiet vårbudget diskuteras, vilka nationella satsningar som är viktigast, primärvårdens roll mm. Linda ska inleda diskussioner om första linjens psykiatri.

Här följer en kort rapport från den delegation som Linda sitter med i: I min SKL-beredning lyssnade vi på en norsk forskare. Han hade följt utvecklingen av det kommunala självstyret i Norge och jämförde med Sverige. Det urholkas hela tiden då staten lägger på mer och fler krav på verksamhet och dess innehåll utan att skicka med pengar. Detta för med sig att den offentliga styrda välfärden inte lyckas och därmed blir ifrågasatt vilket leder till privatisering. Där är vi ju redan i Sverige men det har inte gått lika långt i Norge. Vi hade intressanta diskussioner om förutsättningar för en ambitiös välfärd, byråkrati och den kommunala autonomin.

Avslutningsvis lite kort om regionfrågan, där Skåne, Kronoberg, Blekinge och Kalmar Län har bildat en intresseförening där Vänsterpartiet har två representanter. Linda är den ena och Emma Wennerholm från Skåne är den andra och de har varsin personlig ersättare. Tanken är att Lindas ersättare ska vara från Blekinge och Emmas från Kronoberg. Fyra arbetsgrupper ska tillskapas för att se hur en storregion skulle kunna samverka främst inom hälso- och sjukvård, arbetsmarknad, infrastruktur och miljö. En projektantälld ska sköta allt praktiskt. Vi i Vänsterpartiet från de tre länen och region Skåne träffas med ojämna mellanrum och intresseföreningen ska träffas nästa gång den 14 mars.

Kaj Raving

Politisk sekreterare