Socialnämnden stödjer fortsatt Barnahuset

Efter interpellationen som vi lämnade in där vi undrade om Socialnämnden fortsätter att stödja det tilltänka Barnhuset i södra Kalmar län trots att Torsås hoppat av projektet. Frågan för Emmabodas del var uppe i socialnämnden i december 2012 och där beslutades att anta samverkansavtalet under förutsättning att alla kommuner är med och att kostnadsberäkningen håller.  Kommunerna som är med i Barnahuset är  Kalmar, Emmaboda,  Mönsterås, Borgholm, Mörbylånga och Nybro. Men Torsås hoppade av så uppstod det ett frågetecken om Emmaboda skulle fullfölja sitt beslut. Vi tyckte att nämden intog en defensiv hållning i sitt beslut. Interpellationen kan läsas i sin helhet här.

Socialnämndens ordförande Stig Ove Andersson (S) svarade på interpellationen på följande vis.

”Socialnämndens beslut gällande samverkansavtal kring Barnahus baserar sig på nämndens uppfattning att Barnahus utgör en positiv utveckling för barns villkor men att det även är viktigt att inför ett beslut klarlägga vilka ekonomiska konsekvenser som föresatsen innebär. Nämndens beslut innebär ej att kommunen i framtiden inte kan eller ska delta i samverkansavtal kring Barnahus i länet. Nämnden anser dock att det är viktigt inför alla beslut att tydliggöra vilka organisatoriska eller ekonomiska konsekvenser som ett beslut medför. Att ansvarig nämnd inte klarlägger sådana följder inför ett beslut kan ses som oansvarig ledning av verksamheter

Då socialnämnden nu fått ett nytt beslutsunderlag som visat att endast en kommun valt att inte vara med och att kostnaderna för vårt deltagande ligger inom en rimlig nivå har socialnämnden beslutat att vara med och finansiera Barnahuset.”

Vänsterpartiet tycker att socialnämnden nu visar större beslutsamhet nu och det är ett tecken på styrka och solidarisk verklighetsuppfattning och vi är glada att Emmaboda kommun fortsätter att stödja det så viktiga Barnahuset.

januari 2013
« Dec   Feb »