Låt biblioteket vara kvar i skolan

På måndag kommer vi i kommunfullmäktige att besluta om den ev. flytten av biblioteket i Eriksmåla från skolan till den tidigare banklokalen på Postvägen. En flytt på ca 500 meter. Vi har ingen anledning att ifrågasätta förslagsställarens ambition att förbättra lokalmöjligheten för förskolans verksamhet. För det som medborgarförslaget går ut på att genom flytt av biblioteket frigöra yta till Solgläntan som förskolan heter.

Eriksmåla skola och bibliotek

Bildningsnämnden har de senaste 10 åren haft en inriktning på sina mål och ambitioner att integrera biblioteken i skolans verksamhet. Det innebär att filialbiblioteken ligger i skolans lokaler och att böckerna blir en naturlig del i barnens/ elevernas vardag. Senast detta var aktuellt var våren 2012, strax innan det pågående renoveringen av Lindås skola skulle påbörjas, då en av de stora diskussionerna var flytten av biblioteket som fanns i det gula huset inne på skolgården in till skolbyggnaden. Då var det viktigt att ha biblioteket i skolbyggnaden och att ansvara för ett mindre antal byggnader och att man utnyttjar lokalerna även efter skoltid.

Men i Eriksmåla tycker bildningsnämnden att medborgarförslaget som innebär att man gör tvärtom är intressant. För i remissvaret till Kommunstyrelsen och sen till Kommunfullmäktige skriver nämnden:

Förslaget remitterades till Bildningsnämnden som beslutade 2012-11-22 § 135 svara kommunstyrelsen enligt förslag från ordföranden .

”Fördelen med detta, skulle enligt förslagsgivaren vara, att förskoleverksamheten i Eriksmåla skulle kunna dra nytta av större lokaler. Nämnden håller med förslagsställaren att Eriksmåla förskola på kort sikt skulle kunna ha användning för större lokaler. Många föräldrar passar dock på att besöka biblioteket i samband med att de hämtar sina barn och en flytt skulle eventuellt försvåra boklån för just denna kundkategori. En eventuell flytt skulle även innebära kostnader dels i form av själva flytten och dels i form av lokalhyra.
Nämnden bedömer dock sammantaget förslaget som intressant och anser att frågan bör utredas vidare i samverkan med berörda parter i kommunen.”

Inte med ett ord säger man om Bildningsnämndens politiska inriktningsmål är att ha biblioteket i samma byggnad som skolan. Man nämner dock ökade kostnader dels i from av själva flytten och ny lokalhyra. Men trots det så vill man utreda frågan vidare och det förvånar oss

Vänsterpartiet är övertygad om att vi måste hålla ihop våra verksamheter på våra små orter i kommunen. Finns biblioteket i skolans lokaler innebär det att man skyddar varandra. Splittrar man upp dem på olika håll så är det lättare att argumentera för ev. nedläggningar av verksamheterna. Redan nu ser vi exempel på det då Carl-Gunnar Holst (FP) yrkade på nämndens möte att en statistik tas fram för att få klarhet i hur många som nyttjar berört bibliotek. Är antalet försumbart bör biblioteket i stället tas bort. Flera olika möjligheter att få tillgång till böcker, t.ex. från Johansfors, bör undersökas. Nämnden gick på denna linje att ta fram lånestatistisk. Naturligtvis har vi inget emot att man tar fram denna statistik men vi kan inte se vad detta har med medborgarförslaget att göra eftersom den inte frågar efter det.

Vi yrkar avslag på detta medborgarförslag med motivering att vi ser en stor vinst i bildningsnämndens inriktning att ha biblioteket tillsammans med skol- eller förskoleverksamheten Att biblioteket med dess böcker blir en fortsatt naturlig del av barnen/elevernas vardag i skolan. Att man fortsätter utnyttja lokalerna genom att dels b la fortsätta låta barnen sova där( Vi hart svårt att tänka mig en behagligare och rogivande plats att sova i än ett bibliotek) och dels att byggnaden används även utanför förskoltid. En flytt skulle motverka allt detta och även sätta verksamheten i fara.

En kommentar till Låt biblioteket vara kvar i skolan

• Den lösning som Ks förordar nu, efter att man har mixat argumentatíonen från frågan om flytt av biblioteket till att barnen på Solgläntan måste sova på nedre botten, läs biblioteket, och detta trots att det finns ett sovrum inritat i ombyggnadsplanen 2005, hur används det och varför inte som just sovrum? Nu handlar frågan enbart om Solgläntans behov av just bibliotekslokalen, halva biblioteksytan ska disponeras av Solgläntan, dvs 18 m2 återstår till biblioteksverksamhet. Det går inte att driva verksamhet under de förutsättningarna. Tanken med minibibliotek, som står nämnt i remisssvaret, var inte att minska ytan ytterligare utan att fräscha upp det med nya hyllor, och inventarier. Turerna kring beslutet är märkliga och har tagit en helt galen vändning, långt ifrån intentionerna i medborgarförslaget. Så vad blir följden? Flytt eller nedläggning?

januari 2013
« Dec   Feb »