Riv alla murar

Nu lanserar Ung Vänster den nya flyktingpolitiska kampanjen Riv murarna. Fler måste kunna söka asyl i Sverige och fler ska få stanna.

Sveriges flyktingpolitik är omänsklig och brutal. Idag utvisas människor trots skyddsbehov och uppenbara asylskäl. Människor som riskerar livet på grund av sin religion, sexuella läggning eller sina politiska åsikter skickas tillbaka till förföljelse, våld och förtyck. Den europeiska unionen bygger murarna allt högre mot omvärlden och det blir allt svårare för människor att ens ta sig till Sverige för att söka asyl.

– Det är hög tid att bryta EU:s makt över svensk flyktingpolitik. För den som är på flykt måst det finnas lagliga vägar in till Europa, och just därför kräver vi att Fästning Europa rivs. Sveriges flyktingpolitik ska bygga på solidaritet. Flyktingar som kommer hit ska behandlas som människor och alla som är i behov av skydd ska få stanna, säger Stefan Lindborg, Ung Vänsters ordförande.

Ung Vänster står för en generös migrationspolitik som grundar sig på medmänsklighet och solidaritet. Alla människor har rätt till en fristad. Kampanjen Riv murarna kommer under våren att drivas av klubbar och distrikt över hela landet.

Klicka: www.ungvanster.se/rivmurarna

januari 2013