Vi motsäger oss beslutet att höja matavgifterna inom socialnämndens område

Vänsterpartiet var det enda parti i måndagens fullmäktige som yrkade på avslag på socialnämndens förslag att höja maten till våra pensionärer från och med nästa år.

Vi är full medvetna om att socialnämndens budget är stram och att man gör allt för att få ihop den. Men vi tycket trots det att det inte är pensionärerna som ska behöva betala en del av det med att få sin matavgift höjd. Det handlar visserligen inte om många kronors höjning, Efter årsskiftet ökar frukosten och kvällsmaten från dagens 23 till 25:- lunchen och matdistributionen från dagens 45 till 50:-. Men många bäckar små gör att det till sist blir för dyrt för vissa pensionärer och i värsta fall det t o m kan innebära att några avstår från att gå och äta. En stor del av våra äldre har inget val utan är beroende av den kommunala maten.

Oftast så röstar man igenom olika taxehöjningar i fullmäktige utan några större debatter. Där kan även vi i Vänsterpartiet vara självkritiska att vi inte tagit upp frågan tidigare. Vi har däremot tidigare i höst utan framgång ställt frågan om avgiftshöjningarnas acceptans gentemot förslag om skattehöjning. För kommer med man med sådana tankar så slår många politiker bakut, medan avgiftshöjningar accepteras och bringar förståelse för de allra flesta. I fullmäktige i oktober var det bara moderaten Berthold Andersson som svarade på denna fråga medan vi möttes av tystnad från övriga.

Det är nämligen en intressant diskussion och i och med att vi säger nej till matavgiftshöjningen inom socialnämnden så går vi från ord till handling. Är det så att socialnämnden har svårt att klara sin budget är det kanske läge att diskutera en skattehöjning nästa år. Vänsterpartiet är inte där än med något eventuellt förslag men vi motsäger oss att de pensionärer som äter den goda vällagade kommunala maten ska via en höjning vara med och finansiera den strama budgeten för socialnämnden. På detta sätt välkomnar vi de andra partierna att tillsammans med oss delta i denna viktiga diskussion.

december 2012
« Nov   Jan »