Uselt beslutsunderlag på fullmäktiges bord

Man kan undra ibland hur man tänker när vi fullmäktigeledamöter och förvisso även de som sitter i Kommunstyrelsen får ett extra ärende som innehåller tre rader i beslutsunderlag. I vissa fall kanske det räcker men inte när EBA (Emmaboda bostads AB) vill sälja ett bostadsbestånd på Ölandsgatan och Långgatan (kvarteret Duvan) bestående av 57 lägenheter till en anonym köpare för 5.3 miljoner kronor.

Först och främst har vi ett ansvar som ägare till bostadsbolaget och folkvalda politiker till de hyresgäster som bor i de aktuella lägenheterna. Vad händer med dem vid ett ev. köp? Vad har den tilltänkta ägaren för planer för bestånden?  Vi vet inte ens vem som är ägaren och det är det minsta man vill veta om man ska ens vara beredd på en försäljning. När det sen visar sig, vilket vi redan visste, att försäljningen inte ens varit ute på annons utan uppkommit när den intresserade anonyme köparen dykt upp är det ett tecken på ett ogenomtänkt förslag.  Först när ärendet togs upp i kommunstyrelsen timmen innan fullmäktige beslutades det om annonsering, detta efter att fler intressenter dykt upp efter artiklar i våra två tidningar Östra Småland och Barometern. Detta har också inneburit att KS beslutade om att lägga till ordet minst framför försäljningssumman 5,3 miljoner. Något man naturligtvis borde gjort innan.

Med ett så lättvingligt och ogenomtänkt beslutsunderlag komma till fullmäktige är naturligtvis helt underkänt. Förstår inte hur KS kunde godkänna den tveksamma försäljningen innan, visserligen med några tillägg, men ändå. Eftersom flera ledamöter förutom mig och Daniel Miletic minst sagt i frågasatte detta extra ärendet så togs försäljningen inte upp för beslut. Det var det enda riktiga vi kunde göra och det visar att många av ledamöterna är ansvarsfulla som man inte kan lura hur som helst. Samtidigt som kommunfullmäktige gav EBA och Kommunstyrelsen bakläxa.

december 2012
« Nov   Jan »