Vi stödjer den sociala fonden

På måndag ska vi besluta om Emmaboda kommun ska inrätta en social fond för att förebygga att ungdomar och barn kommer snett i livet. Det är en motion från Miljöpartiet de gröna som ska beslutas där MP vill finansera detta med minst 4 miljoner som ska tas från AFA sjukförsäkring. Men förslaget från Kommunstyrelsen är att den sociala fonden ska finanserars i första skedet utifrån kommunens resultatmedel 2012. Det blir väl investerade pengar anser vi i vänsterpartiet som kommer att yrka bifall till förslaget.

Sett ur ett folkhälsoperspektiv är den sociala fonden en bra investering för barn och ungdomar med behov av stöd och insatser i vardagsmiljön. Insatser som är förebyggande, hälsobefrämjande, behandlade och tillgängliga för alla ställt till var och ens behov,  kan bidra till att skapa en positiv utveckling. Ett förebyggande arbete är sett på lång sikt ur både ekonomiskt men framför allt mänskligt perspektiv en vinstgivande åtgärd för att skapa en positiv samhällsutveckling. Vi besparar mångas lidande som drabbar den enskilde men också dennes familj och övriga anhöriga.

Vi vet i dag att många ungdomar far illa av olika anledningar och de har tyvärr blivit fler och fler. Det kan vara allt ifrån skolgång, familjeförhållande, missbruk, mobbning mm. Vad orsaken än är så skapar detta mycket smärta och elände och det är mycket viktigt att samhället tar detta på största allvar. Ju längre man väntar med att sätta in åtgärder desto större samhällskostnader och mänskligt lidande. En social fond där man jobbar med att identifiera, mäta och följa upp de olika åtgärderna, där man naturligtvis samarbetar mellan de olika nämnderna, är ett utmärkt redskap i kampen mot ohälsa och otryggheten.

november 2012
« Okt   Dec »