Debatten om vi ska ha vinstintressen inom välfärden är en het fråga som berör hela politiska spektrat. Hittills är det bara Vänsterpartiet som klart och tydligt har satt ner foten och arbetar för ett vinstförbud. Resterande partier svävar på molnen eller vill motsäger sig det.

Det är märkligt att vi är ensamma om att ha en tydlig politik om att förbjuda vinstintresset inom välfärden där vi vill att vinsterna ska återgå till verksamheten. En stor majoritet av de som bor i Sverige är emot att vinstintressen ska råda inom välfärden. Trots detta är det en känslig fråga för många partier, inte minst (S).

Men när man läser denna artikel från Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15756575.ab så förstår man vilka krafter som finns som vill motverka ett vinstförbud. Sådana som tjänar storkovan på välfärden och har tack vare det skaffat sig en stor förmögenhet. Det är allmänt bekant att det förekommer en stor lobbying från representanter från dessa grupper för att utöva påtryckningar på det Socialdemokratiska partiet att fortsätta förespråka att de ska finnas privata vinstintresse.

Hittills har de lyckats väldigt bra eftersom (S) ledningen endast vill begränsa vinsterna i välfärden. Socialdemokraternas partistyrelse säger att den vill begränsa vinsterna men föreslår trots det ingen direkt sådan regel. I stället ska begränsningen komma genom hårdare regleringar, mer insyn och högre kvalitetskrav på välfärdsbolagen. Detta är välkomnande för välfärdsbolagen som i avsaknad av någon regel för ett vinsttak kan fortsätta plocka ut vinster till sina aktierägare om (S) ledningen får som de vill.

Denna fråga kommer bli en het fråga i valet 2014 och det är väldigt bra och sunt att vänsterpartiet är så tydliga frågan som är så självklar. Vinsterna ska återgå till verksamheten och inte till kapitalisternas privata villor eller sportbilar.

Nicke Grozdanovski (V) Emmaboda

november 2012