Befolkningsfrågan måste få en lösning

Boendesituationen i Emmaboda kommun har återigen aktualiseras och detta är en viktigt fråga. Ska vi stoppa den negativa befolkningsutvecklingen och få en nyinflytt i kommunen så måste de ha någonstans att bo. Så nybyggnation är viktig åtgärd för att locka hit nya kommuninvånare. Det viktigaste är det byggs olika typer av bostäder så man inte bara fokuserar på ”attraktiva bostäder”. Det behövs byggas för studenter, för barnfamiljer, för äldre och för människor som både har och inte har ett starkt kapital. Det är också minst lika viktigt att bostadsbolaget EBA också fortsätter att rusta upp de befintliga bostadsbeståndets både yttre och inre miljö så att man gör det så trivssamt som möjligt för de boende. Det är också en mycket viktig del av det attraktiva boendet. Vi ska naturligtvis locka hit människor från andra kommuner och länder att bosätta sig här men även behålla dem som redan bor i kommunen i så stor utsträckning som möjligt.

Samtidigt är inte detta hela lösningen på befolkningsfrågan. Det krävs andra åtgärder också. Jag tycker Emmaboda kommun gör många bra saker för att skapa en attraktiv kommun. Vi har t ex. nyrenoverade skolor i samtliga delar av kommunen, vi ligger bra till när det gäller äldreomsorgen, vårt kulturutbud är stort och vi har många föreningar som skapar trivsel i kommunen. Våra bibliotek och andra samlingslokaler skapar trivsel och mötesplatser, vi har bra kommunikationer med järnväg och bussar, dock finns det en hel del att önska för kollektivtrafiken inom kommunen.

Det är bara några saker som är bra för att skapa en attraktiv kommun att bo i. Sen finns det naturligtvis saker som behöver åtgärdas i Emmaboda kommun. Vi har t ex. en situation där några butiker slagit igen och lokalerna står tomma,  vi har tyvärr även nu en situation med en inbrottsvåg som skapar otrygghet för allmänheten. Detta måste vi alla hjälpas åt för att göra något åt och vi behöver hålla ihop samhället och inte dra isär den.

Det är viktigt att fokusera på både de som är dåligt men även de som är bra. För om vi inte själva som bor i kommunen någongång talar positiv om vår plats i världen vem ska då göra det och vem är det som då är villig att flytta hit?

Nicke Grozdanovski (V), fullmäktigeledamot.

november 2012
« Okt   Dec »