Emmaboda kommun med i Ekomatsligan

Emmaboda kommun har passerat den magiska gränsen på 25 procent ekologiska inköp. Därmed kvalar kommunen in i Ekomatsligan. Kommunen ligger nu på plats 22 i landet bland dem som satsar mest på ekologiska livsmedel.

– Jag är mycket glad över att det här blir uppmärksammat. Det här är resultatet av en långsiktig satsning som utgår från de politiskt satta målen i kommunen. Resultaten har vi fått tack vare kökspersonalens engagemang för kvalitet i all vår mat, säger Isabell Elvung-Nilsson, kostchef i Emmaboda kommun.

– Dessutom är det så att den här utmärkelsen utgår från siffrorna för 2011. För 2012 har vi nya mål på minst 30 procent ekologiska livsmedel i den kommunala maten. Vid halvårsskiftet var vi uppe i drygt 33 procent, så det ser fortsatt bra ut.

Ekomatsligan är kommuner, landsting och regioner i Sverige som redovisat en hög andel inköpta ekologiskt producerade livsmedel. Totalt är 33 kommuner och landsting med i Ekomatsligan.

Den 21 november kommer alla som kvalat in i Ekomatsligan att premieras av EkoMatCentrum och LRFs förbundsordförande Helena Jonsson. Från Emmaboda kommun deltar Isabell Elvung-Nilsson och Per Sigvardsson, ordförande i teknik- och fritidnämnden.

november 2012
« Okt   Dec »