Landstingets månadsbrev, oktober

Det blir mycket fokus på psykiatrin i oktober månads nyhetsbrev. Länets psykiatri fyller 100 år i år och det har uppmärksammats utav landstingsgruppen med flera insändare om Vänsterpartiets syn på och politik kring psykisk ohälsa.

Månaden inleddes intensivt med budget och plan-arbetet. Många bra satsningar har vi lyckats få fram och inte minst glädjande är en rejäl satsning på psykiatrin där man förutom pengatillskottet särskilt kan notera att vi fick igenom att man ska se över avgifterna inom tvångsvården. Vi fick en hel del utrymme i media och vi kan konstatera att Vänsterpartiets landstingsgrupp har gjort ett gott arbete. Man kan läsa mer om de satsningar som gjorts på distriktets hemsida, bl.a här Investeringar för en bättre sjukvård i länet

Linda blev också inbjuden till Västerbottens distrikt när de anordnade en psykiatridag. Där berättade hon om hur vi jobbar politiskt i Kalmar län med att få upp psykiatrin högst upp på dagordningen. Både deras brukarorganisationer och patientrepresentanter höll med dem om att vi i Kalmar län faktiskt hade kommit längre rent politiskt då vi har ett ansvarigt landstingsråd, psykiatridelegation med arbetsgrupper och möjlighet att ha seminarier på fullmäktige. Sånt är ju kul då vi ofta lokalt får kritik om att vi står och stampar på samma ställe. Ett inlägg om besöket finns på distriktets hemsida: Psykiatrins framtid och utmaningar i fokus när Linda Fleetwood (V) gästade Västerbotten

Linda sitter nu med i en beredning i SKL där man sist diskuterade den nya psykiatrilagstiftningen och Vänsterpartiet hade ungefär samma påpekande som SKL. Det är en mycket dålig genomförd analys och den kommer, mycket kort sagt, att öka samhällets rätt till tvång och minska patientens rätt. Även från landstinget kommer vi att svara att det är ett undermåligt material på alla sätt så vi får verkligen hoppas på att regeringen tar till sig all kritik och gör om arbetet.

Besöken från länets brukarorganisationer har också fortsatt och i oktober träffade vi flera föreningar med anknytning till psykiatrin.

Avslutningsvis kommer några rader från Linda själv, som förutom psykiatrin har ansvaret även för kulturen:

Även inom kulturen jobbar man med budget och som vanligt känns den alltid för liten. Jag har träffat alla kulturinstitutioner för överenskommelsesamtal och föreningar som får medel från oss för att diskutera deras roll utifrån Kulturplanen. Den reviderar vi nu och vi har uppdaterat uppgifter och ändrat lite grann i den politiska visionen. Jag kan erkänna att det inte är lätt att vara ordförande i minoritet i ett borgerligt styrt regionförbund.

Vill tipsa om den kulturella Tankesmedjan vi ska ha på Forum i Oskarshamn den 10 november. Först blir det debatt sedan kulturmingel. Det blir olika kulturinslag och vill man ha kaffe och lunch kan man anmäla sig på Regionförbundets hemsida, det kostar 150 kr, annars är det gratis så kom!

Kaj Raving
Politisk sekreterare