Storsatsning på sjukhusmaten i Kalmar län

I tisdags presenterade den rödgröna landstingsmajoriteten en mångmiljonsatsning för att göra sjukhusmaten godare. 11, 6 Mkr satsas redan nästa år för att nå målet om Sveriges bästa sjukhusmat. Bland annat ska patienterna få bufféservering som serveras av särskilda måltidsvärdar. Minst två rätter samt vegetariskt alternativ ska finnas vid samtliga måltider.

– Att maten uppskattas av patienterna är viktigt för vårdens helhetsintryck och framför allt för patienternas tillfrisknande. Det är därför viktigt att maten som serveras är god och hälsosam. Vi vill satsa på matens kvalitet och öka valfriheten för patienterna, säger Linda Fleetwood (V), landstingsråd.

Sjukhusmaten har under flera år mötts av ett utbrett missnöje bland patienterna. Kritik har riktats mot att det har saknats möjligheter att välja vilken mat man ska äta.

Förslaget går ut på att skapa en länsövergripande kostsamordnare som bland annat har tilluppgift att arbeta med bemötande, kunskapsspridning och matsedlar. Därtill satsas resurser på utbildning i nutrition och kvalitetssäkring. Dessutom ska över trettio måltidsvärdar anställas som ska sköta serveringen och servicen av maten. I Kalmar anställs 18, i Oskarshamn 5 och i Västervik 10 måltidsvärdar. Genom att anställa måltidsvärdar möjliggör vi bufféservering. Patienten får möjligheten att välja vilken mat man önskar vid serveringstillfället.

oktober 2012
« Sep   Nov »