Nu släcks ugnarna i Åfors Glasbruk

Åfors Glasbruk

1876 grundades Åfors Glasbruk och bruket var en av många som fanns i området. I det som senare blev Emmaboda kommun fanns det tre stora glasbruk, Johansfors, Boda och Åfors. En efter en försvann de från den traditionella glasindustrin och annan verksamhet finns nu i Johansfors och Boda. På fredag släcks den sista glasbruket när den sista gjutningen i Åfors görs.

Tjugo personer får sluta på Åfors glasbruk. Tjugo får behålla sina jobb i glasmåleriet och tio flyttas till Kosta glasbruk. Frågan är hur länge glasmåleriet får vara kvar innan den stängs och flyttas till Kosta.Vad som händer efter nedsläckningen vet ingen just nu, däremot vet vi att lågan i Åfors/Eriksmåla kommer brinna länge tack vare engagerade människor som gör allt de kan för att hålla liv i bygden.

Åforsgruppen som är det samlade namnet på paraplyorganisationen bestående av Åforsteatern, Åfors Folkets husförening och Åfors GoIF:s damklubb har på olika sätt försökt påverka så att nedsläckningen inte blir av. Man har lyckats att få tillstånd en utredning på nationell nivå och den rapporten ska presenteras i Åfors Glasbruk i dag kl 15.30. Det kommer förmodligen inte att hjälpa Åfors glasbruk men förhoppningsvis rädda glasindustrin i framtiden.

Fredagen den 7 september kl. 17:00 – 19:00 görs en sista gjutning på Åfors Glasbruk och alla uppmanas att komma för att än en gång visa respekt för Åforsglaset och alla de personer som genom alla år på olika sätt har format glaset och varit med under glasets vandring på bruket.

september 2012
« Aug   Okt »