Landstingets månadsbrev augusti

Efter en lugn sommar drog landstingsarbetet igång igen i mitten på augusti. Än så länge har det inte kommit igång riktigt på allvar, trots att dagarna givetvis ändå är fyllda med möten och annat. Men mötena på de officiella landstingspolitiska arenorna som landstingsstyrelse och landstingsfullmäktige låter vänta på sig till september.

Däremot har diskussionerna kring det kommande plan- och budgetarbetet kommit igång. Landstingets budget fastställs i november, men fram till dess är det en lång process av stötande och blötande och kattrakande med resurser som dessvärre inte räcker till allt man önskar. Satsningar på cancervård, första linjens psykiatri och dialysen är sådant som står högt på vår önskelista.

Arbetet med kollektivtrafikplanen har redovisats och man är jättebra på att jobba med de hårda frågorna, dvs linjedragningar, turer osv. Däremot är man sämre på att uppmärksamma de mjuka frågorna, som hur man får fler att välja att åka kollektivt. Där finns en viktig del för främst våra representanter i trafikstyrelsen att bevaka.

De traditionsenliga höstträffarna med länets brukarorganisationer har kommit igång.

Sista helgen i augusti var landstingsgruppen i Stockholm för några dagars intensiv utbildning. Det hindrade dock inte att det även blev lite tid för trevlig samvaro på kvällen (landstinget bekostar självklart inte någon alkohol hos oss). Det blev en intressant och lärorik helg som rymde sjukvårdsekonomi, kommunikation, budgetdiskussioner mm.

Glädjande nog har Linda kommit med i en beredning i SKL som än så länge heter Hur olika får det bli?. Där ska man behandla de olikheter som finns mellan kommuner och mellan landsting. Det innebär också att hon numer sitter med i Vänsterpartiets SKL-grupp.

augusti 2012
« Jul   Sep »