Landstingets månadsbrev Juni/Juli

Juni inleddes med att majoritetens ledningsgrupp åkte på en studieresa till Glasgow i Skottland. Det var några intensiva men mycket intressanta dagar. Skottland har valt samma väg som vi, med ett intensivt arbete mot en mer patientsäker vård även om de har sagt att de ska ha världens mest patientsäkra vård. Det är viktigt att få dela varandras framgångar och misstag för att kanske kunna hoppa över ett steg i kedjan eller i alla fall vara mer säker på att vi jobbar åt rätt håll. Det fanns mycket intressant att ta med tillbaks, exempelvis deras sätt att organisera första linjens psykiatri. Det var också glädjande att se att vi i många delar redan arbetar på samma sätt och att vi i andra delar faktiskt kunde dela med oss av erfarenheter som de ivrigt antecknade. Det är inte alls omöjligt att de besöker oss framöver.

Dagen efter hemkomsten till Småland var det dags för partiträff med landstings/regionsföreträdare från Småland, Blekinge och Skåne. Mötet ägnades främst åt givande diskussioner i regionfrågan men även åt andra framtida samarbeten. Vilmer Andersen från region Skåne sitter även med i SKL och informerade om konsekvenserna med den nya kollektivtrafiklagen. Detta är en fortsättning på avregleringarna som tidigare bara gällt järnvägstrafiken men som nu gäller all kollektivtrafik.

Kollektivtrafiken var också temat för det sista landstingsfullmäktiget innan sommaruppehållet. Företrädare från KLT var på plats för att på ett tematiskt sätt, med workshops, visa på det arbete man nu gör för att utveckla kollektivtrafiken i länet, vilket ju är ett av deras uppdrag. Man levererade också det goda beskedet att man har fixar avtal så att samtliga resecentrum nu blir kvar. Annars så var huvudpunkten årsredovisningar och revisionsberättelser för 2011. Debatten som följde kom mest att likna en budgetdebatt när borgarna gick upp. Vilket givetvis gjorde att det blev en oerhört märklig debatt eftersom det ju faktiskt var det gångna året som diskuterades.

Kommunbesöken har också fortsatt och sist ut innan sommaruppehållet var Högsby där vi dels delade ut flygblad och sen träffade företrädare för ett helt färskt projekteam som ska jobba för att skapa kortare och mer sammanhållna processer kring vårdsituationen för de asylsökande som kommer till Högsby i en modell som verkar kunna slå väldigt väl ut. I dagsläget omfattas bara landstingets verksamheter inom vård och tandvård, men i förlängningen hoppas man kunna bredda det med fler aktörer från kommun och migrationsverket.

Det sista stora jobbet innan semestern var det gemensamma rödgröna seminariet i Almedalen som hölls för tredje året i rad. I år hölls det under den kanske lite provocerande rubriken ”Kan sjukvården inspireras av de bästa handelsföretagens arbete med kundrelationer?” och med deltagande av bland annat en kundrelationschef från IKEA. Efter seminariet så är jag beredd att svara Ja på frågan. Ett gott bemötande i sjukvården ger friskare patienter, och trots uppenbara skillnader så finns det definitivt saker att inspireras och använda sig av in om vården, framför allt på processnivå. Linda deltog också i panelen vid ett seminarium om Psynk, ett projekt kring samordning av barn och ungas psykiska hälsa, där Kalmar län deltar.

I övrigt så har startskottet för nybyggnation av hälsocentralen i Färjestaden äntligen gått!

Trevlig sommar!

Kaj Raving, Politisk sekreterare