Stäng inte Arbetsförmedlingen i Emmaboda

Under gårdagens kommunfullmäktige fick vi information av Kommunalrådet Ann-Marie Fagerström (s) att Arbetsförmedlingen planerar att i höst stänga sitt kontor i Emmaboda. Istället ska de arbetssökande hänvisas till Nybro när man behöver hjälp av någon arbetsförmedlare.

Detta var en information som fullständigt chockade oss, detta med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut med hög ungdomsarbetslöshet och stängningen av hyttan i Åfors. I dagarna ser man reklam på TV där arbetsförmedlingen informerar att man vill göra sig själva mer tillgängliga. Därför rimmar denna åtgärd att stänga kontoret och hänvisa till Nybro väldigt illa. Att ta hjälp av dator för att söka jobb är bra i vissa fall men den mänskliga kontakten mellan den arbetsökande och arbetsförmedlaren är i de allra flesta fall guld värt. Så vi kommer ta strid för att AF tänker om och behåller kontoret i Emmaboda.

2 kommentarer till Stäng inte Arbetsförmedlingen i Emmaboda

• Typiskt vänsterpartiet att vilja öka statens/kommunens avgifter. Vem ska betala hade ni tänkt er? De rika? Nåväl låt mig gå in på mina konkreta frågor:

– På vilket sätt hjälper det ”personliga mötet” med en arbetsförmedlare den arbetssökande att få jobb?

– Hur ofta besöker en arbetssökande i genomsnitt arbetsförmedlingen och varför kan personen ifråga inte åka lite längre än normalt? Vad gör den arbetssökande annars på dagarna som är så viktigt att han eller hon inte har tid att åka till Nybro de få gånger han ska träffa sin arbetsförmedlare?

– Kommer ni att ta strid därför att AF tänker om eller därför att ni vill att de ska tänka om?

• Vi har stor arbetslöshet i Sverige och att göra Arbetsförmedlingen mer otillgänglig är inget som gynnar den arbetslöse. Arbetsförmedlingen är absolut inte en felfri myndighet. Det finns mycket att göra men att stänga kontorer är inte rätt väg att gå. Det krävs istället mer resurser.

Hur ofta en arbetssökare besöker en arbetsförmedlare i genomsnitt kan jag naturligtvis inte svara på. Men det personliga mötet är viktig för att dels få råd och hjälp, kunna hitta jobb som är lediga och om man vill vidareutbilda sig. Datorer är bra men det personliga mötet är ännu viktigare.

Jag kan vända på frågan… Varför ska den arbetssökande behöva resa när man redan har ett kontor på stället? Är det inte så att det är arbetsförmedlingen som ska vara nära de arbetslösa så att man snabbt kan få hjälp?

juni 2012
« Maj   Jul »