Landstingets månadsbrev, Maj

I maj hade landstingsgruppen gruppmöte. Eftersom det inte låg i samband med något fullmäktige så valde vi att lägga det i Virserum och kombinerade det med ett besök på Virserums konsthall. Dels eftersom det är en av landstingets kulturinstitutioner, men inte minst också på grund av den pågående utställningen Carema min vän. Utställningen beskrivs som ”en rejält rolig och elak utställning om vården som vinstmaskin och den politiska cynism som gör det möjligt” – och det stämmer bra. Utställningen pågår in i augusti och ett besök på den och konsthallen över lag kan varmt rekommenderas.

På landstingsstyrelsen 22 maj kunde man återigen konstatera att Landstinget i Kalmar Län har en väldigt bra verksamhet och ligger i den absoluta toppen på väldigt många områden. Detta trots att vi har sämre förutsättningar än de flesta andra landstingen i Sverige med en minskande och åldrande,alltmer vårdkrävande befolkning. Utifrån det så kan man konstatera att personalen gör underverk med de alltför otillräckliga resurser som landstinget förfogar över.

I övrigt på landstingsstyrelsen så antogs bland annat även en uppdaterad version av handlingsplan för arbetet med barnkonventionen i landstinget. Och så diskuterades KLT, där borgarna gärna vill skjuta på åtgärderna för att komma tillrätta med den katastrofala ekonomiska situation som landstinget fick på köpet när man tog över hela ansvaret för kollektivtrafiken vid årsskiftet. De vill förstås gärna att situationen fortsätter vara katastrofal så att de har något att kritisera. Läs mer i rapporten nedan som Ragnar skrivit.

Det blev inget kommunbesök den här månaden, men väl några studiebesök inom psykiatrin, bland annat på BUP i Kalmar. Ett kommunbesök planeras också i Högsby i juni och sen fortsätter besöken under hösten. I slutet
på augusti drar också besöken från länets brukarorganisationer igång och vi kommer att träffa större delen av dem innan julmånaden tar vid.

Landstingsmajoriteten har nu besökt och diskuterat samverkan med samtliga sydliga kommuner. I september fortsätter besöken i de norra kommunerna. Vill man ha anteckningar från den egna kommunen så kan man höra av sig.

Kaj Raving
Politisk sekreterare