Fördomar finns överallt

I dag, den 17 maj, är den internationella dagen mot homofobi och då uppmärksammas homofobi, hatbrott och våld mot homosexuella, bisexuella och transpersoner (HBT). Bakgrunden är att Världshälsoorganisationen den 17 maj 1992 tog bort homosexualitet från den internationella listan över mentala sjukdomar.

Mycket har, som väl är, hänt sedan dess. Men problemet med fördomar finns fortfarande över hela världen. Priset för att leva som öppet homosexuell kan vara högt. Även i Sverige och här i Kalmar län. Det handlar inte bara om extrema händelser som våld, utan även om vardagsupplevelser som att andra människor visar att de inte uppskattar samkönad kärlek.

Det som är allra svårast att komma åt är den diskriminering som sker i vardagen och som leder till att folk inte vågar vara öppna på sin arbetsplats, att folk inte vågar prata om vad den och ens partner gjort i helgen. Att folk drar bögskämt i kafferummet och så vidare. Vardagsdiskrimineringen sker oftast osynligt och bidrar till att folk inte vågar vara den de är.

För oss är det självklart att alla människor, oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck eller sexuell läggning ska synliggöras och bli bemötta med respekt och professionalitet inom Kalmar läns landstings olika verksamheter. Lika självklart är det att man som anställd inom landstinget inte ska behöva vara rädd och orolig över de heterosexuellas reaktioner eller rädd för att ”komma ut” inför arbetskamraterna.
Men precis som i övriga samhället så finns fördomar, omedvetna såväl som medvetna, inom landstingets verksamheter. Dessa fördomar riskerar att påverka hur homosexuell personal upplever sin arbetssituation och hur homosexuella medborgare upplever mötet med landstinget.

För att i möjligaste mån undvika detta så slår vi i de politiska riktlinjerna fast att HBT-personers situation ska uppmärksammas och deras rättigheter garanteras genom att medarbetarna utbildas i bemötande. Landstingets alla verksamheter ska behandla alla patienter likvärdigt utifrån vars och ens identitet, förutsättningar och behov. Homo- och bisexuella och transpersoner ska liksom alla andra bemötas som individer i landstinget i Kalmar län.

Linda Fleetwood (V), Lena Segerberg (S), Jessica Rydell (MP), Anders Henriksson (S)

2 kommentarer till Fördomar finns överallt

• Intressant förslag. Hur är föresten invandrargruppers, t.ex. ifrån Afrika samt mellanöstern, inställning till homosexualitet? Är den bättre (er definition av ordet ifråga) eller sämre än etniska svenskars inställning? Hur är synen på homosexuella i de länder som dessa invandrare kommer ifrån? Hur påverkas den ”svenska” (dvs. ett genomsnitt av alla som bor inom landets gränser) synen på homosexuella då andelen invandrare ifrån dessa länder ökar?

Hur blir det t.ex. om 40-50 år då etniska svenskar är i minoritet i sitt eget land? Kommer de homosexuellas situation att vara bättre eller sämre än idag?

Jag förväntar mig inte ett svar på detta eftersom ett sådant inte kan ges. Ni kommer istället att läsa mitt inlägg, fundera på om ni kan ge ett bra svar, komma fram till att så ej är fallet, varpå ni antingen kommer att radera inlägget eller ignorera det.

• HBT personer lider i stora delar av världen. Det är ingen hemlighet och det är därför det är så viktigt att bekämpa fördomar vart de än dyker upp. Men att ställa gruppen invandrare i Sverige mot HBT personer är förkastligt. Det hjälper ingen, utan spär enbart på fördomarna och det är absolut inte rätt väg att gå. Men det är del av agendan som högerextrema har att helt plötsligt vara HBT personers talesmän gentemot invandrarna. Men trovärdigheten är lika med noll.

Sverige är genom historien byggd på mångkultur, där den inhemska befolkningen tillsammans med utländska personer som valt att bosätta sig i Sverige, format landet till det är idag. Så kommer också framtiden att se ut. Det är vi som är Sverige och det är det land vi vill leva i.

maj 2012
« Apr   Jun »