Demokratipriset är utdelat

Glada demokratipristagare Gitte Lind och Jensy Elvung tar emot priset i dag utanför Åfors Glasbruk.

I dag delade vi ut vårt femte demokratipris utanför Åfors Glasbruk till Åforsgruppen.  Initiativtagarna Gitte Lind och Jensy Elvung tog emot priset.  Ceremonin inleddes med att Vänsterpartiets ordförande Daniel Miletic hälsade alla välkomna till utdelningen. Jensy fick läsa Gerd Anderssons underbara dikt som hon skrev 1987 och som handlar om hantverket bakom glaset. Dikten kan du läsa längre ner på sidan.

Efter det var det dags för själva utdelningen som inleddes med att Daniel läste upp motiveringen som lyder:

”Det femte demokratipriset kommer att gå till Åforsgruppen för deras insats för att på ett konkret sätt stödja de som drabbats av varslet i Åfors Glasbruk och deras arbete med att rädda ett kulturarv i Emmaboda kommun. Man har även på ett positivt sätt bidragit till att lyfta fram övriga delar av Åfors/Eriksmåla i en tid då mörka moln hotar på himlen.

Åforsgruppen är ett exempel på att man ensam inte är stark utan man har betydligt större möjlighet att förändra en hopplös situation tillsammans med andra.”

Det var glada demokratipristagare som tog emot priset och i deras tacktal så uttryckte dem sin glädje och stolthet över att få priset. Det visar att man från det lilla i detta fall Åfors med demokratins hjälp kan nå ända upp i regeringsnivå och bli lyssnade på.

Allt avslutades högtidligt när vi sjön Åforsvisan som är Åforsteaterns signaturvisa, och som har Internationalen som melodi. Texten är skriven av Willi Österberg och skrevs 2006 till föreställningen ”I skenet från en glasugn” som uppfördes av Åforsteatern.

När ceremonin var klar så bjöd vi på fika i Åfors Folkets hus till de som ville och kunde. Vi vill gratulera Åforsgruppen till priset och önska dem lycka till i framtiden.

Diplomet som delades ut var vackert gjort av Hanne Berthelsen
Ramen till diplomet gjordes av Emmaboda konst HB,
Blommorna köptes från Emmaboda blomsteraffär.

Vänsterpartiet i Emmabodas ordförande Daniel Miletic läser upp motiveringen till priset.

Jensy Elvung läste Gerd Anderssons underbara dikt

Dikten av Gerd Andersson

Spelar det nån roll om glaset du dricker ur
har formats av händer
Betyder det något att människor kommit
tidiga morgnar, greppat glasblåsarpipan
fångat an den heta glasmassan
och blåst en rund kupa i en träform?

Gör det nån skillnad att mästaren
dragit ut ett ben, benmakaren format foten
att man klippt kanten och värmt den
mjuk och drickvänlig för dej?

Någon ser en idyll, om än otidsenlig
en annan retar sej på buller och utsläpp.
Spelar det någon roll? Glas som glas – eller?
Man kan göra i maskin! Billigt! Nästan lika bra!

Men pulsen! Ortens hjärta är bruket.
En tyst och tom hytta, ingen eld, inget ljud
ingen puls!
Spelar det någon roll för DEJ?

Gerd Andersson

3 kommentarer till Demokratipriset är utdelat

• För det första, demokrati är ett stadsskick, ett sätt att utse de styrande samt att fatta beslut. Det har ingenting med att stödja varslade arbetare, eller värna kulturarv, att göra. Ett mer rättvisande namn på ert pris vore ”Pris för den som bäst driver en vänsterpartistisk ideologisk kamp” eller något liknande. Att ni sedan använder ordet demokrati i samband med ert pris är ju enbart för att folk överlag förknippar demokrati med någonting positivt: ”Demokrati är bra, att bedriva vänsterpolitik är bra, alltså är vänsterpolitik bra”. Detta outtalade resonemang kanske fungerar på lågintelligenta förlorare, dvs. en stor del av era väljare. Folk med intellekt ser dock igenom den.

För det andra, inledningen av er text ”I dag delade vi ut vårt femte demokratipris utanför Åfors Glasbruk till Åforsgruppen. Initiativtagarna Gitte Lind och Jensy Elvung tog emot priset.” betyder, rent språkligt, att det var initiativtagarna till själva priset som också fick detta. Då jag antar att så inte var fallet så föreslår jag att ni låter någon etniskt svensk ansvara för vad ni publicerar.

• Din kommentar visar vilken syn du har på demokrati och vilket förakt du visar för andra människors insatser samt väljarna, och det är inte värt att kommentera, men det bra att de syns så andra kan läsa vad du skriver.

• Nils Svensson. Du är i grunden en mycket olycklig människa! Och Demokrati hatar du därför du uppenbarligen inte vet vilket stort begrepp det är. Man förde i Åfors en kamp med demokratiska medel nämligen yttrandefrhetentill exempel. som är grundbulten i en demokrati.

maj 2012
« Apr   Jun »