Landstingsvänsterns månadsbrev April

Arbetet med riktlinjerna har pågått under hela hösten men intensifierats nu under slutet. Mycket av det gemensamma majoritetsarbetet har fokuserats på politiska riktlinjerna som ju ska visa den politiska inriktningen för kommande period. Dessa riktlinjer har nu lämnats till tjänstemännen på landstinget för att införlivas och förverkligas i det kommande plan och budget-arbetet.

Mycket fokus har också lagts på KLT för att komma tillrätta med de ekonomiska problem som kom i dager när landstinget tog över verksamheten helt. KLT är nu införlivat som en förvaltning i landstinget vilket innebär nya krav på öppenhet och ansvar än när man var ett bolag.

Den 12:e april gick startskottet för ett samverkansarbete inom ramen för SKL:s satsning Psynk (psykisk hälsa för barn och unga). Målet med denna dag är att lägga grunden till deltagande i Psynkprojektet för att samordna arbetet för en god psykisk hälsa hos barn och unga i Kalmar Län. Linda Fleetwood, som har ansvar för psykiatrin i landstinget deltog när initiativet startar upp med en länskonferens på Forum i Oskarshamn. Kalmar län kan nu påbörja ett viktigt förbättringsarbete för att synkronisera insatserna för barns och ungas psykiska hälsa med fokus på hur man kan bygga långsiktigt stabila strukturer för ”första linjens insatser” för barn och unga som behöver hjälp utan att vara låst vid gårdagens former.
Linda deltog också i Äldreriksdagen för att fördjupa sina kunskaper kring hur arbetssätt, strukturer och samverkan kan utvecklas för att de mest sjuka äldre ska få en mer sammanhållen vård och omsorg.
Kontakten med vardagen för anställda och medborgare och patienter är en viktig del i vårt arbete. Vi försöker ha en bra kommunikation med länets brukarföreningar. Det har lett till att Linda och jag har blivit inbjudna att sitta ordförande vid årsmötena för Ångestsyndromsällskapet respektive FSDB Öst (dövblindas förening).

Våra egna kommunbesök har fortsatt med ett besök i Västervik som nu var på tur. Städcentralen på sjukhuset besöktes vilket var mycket intressant och uppskattat. Det var första gången de hade politiker på besök där, så det var väl på tiden kan man tycka. Dessutom besöktes den självstyrande enheten på Vapengränd och Hälsocentralen i Gamleby. De sista verksamhetsbesöken för landstingsmajoriteten för året har också klarats av under månaden.

Med start nu i maj månad får också äntligen Överum en ny läkarmottagning. Det är ett glädjebesked som landstinget i Kalmar län kunnat ge tack vare en överenskommelse med Virserums läkarhus som kommer att öppna filial i Överum. Att säkra tillgången av vård även i glesbygden är ett problem som inte är unikt för Kalmar län. Små enheter missgynnas av vårdvalet. Det av regeringen påtvingade vårdvalet innebär nämligen att alla vårdgivare som uppfyller landstingens krav har rätt att etablera verksamhet i landstingen med ersättning från skattemedel. Landstinget styr inte längre över var i länet mottagningar etableras utan nya verksamheterna etableras främst i tätorter där det är lönsammast.
Avslutningsvis så kommer nästa gruppmöte att ske 16/5 i Virserum med ett besök på Virserums konsthall och en visning av utställningen Carema min vän.

Kaj Raving
Politisk sekreterare